Duifhuizen, een winkelketen in tassen en koffers, wil de verkoop buiten de landsgrenzen verhogen. Nog voor de zomer wordt de website vertaald naar het Engels, later moet Duifhuizen.nl ook in andere talen beschikbaar komen.
Dat vertelde Tessa van Nunen zojuist in het ISM eCompany Theater op Multichannel Conference. Van Nunen is marketingmanager bij Duifhuizen, dat dertig vestigingen heeft in ons land en al wel orders verzendt naar andere landen. ‘Internationaal zijn er nauwelijks partijen online die zich concentreren op tassen en koffers,’ verklaart Van Nunen na haar presentatie aan Twinkle. ‘Voor de meeste online verkopers is het een bijproduct, zoals voor warenhuizen.’
Duifhuizen ziet dus ruimte over de grens. Vooralsnog liggen er geen plannen om lokaal mensen te posteren; de internationale verkoop wordt aangestuurd vanuit het Nederlandse hoofdkantoor in Oud-Beijerland.
Verkoopzuilen
Duifhuizen, dat sinds kort gebruik maak van Magento, investeerde de afgelopen jaren onder meer in verkoopzuilen op de vloer van zijn winkels. Op de tablets draait nu nog een applicatie in de look and feel van de keten, waar productfeeds in worden geladen. Van Nunen: 'Binnen een maand moet onze eigen website met adaptive design daarop komen te draaien, zodat de klant geen verschil merkt tussen online bestellen thuis of bij ons in de winkel.’
Dankzij een oplossing van Adyen kunnen winkelbezoekers van Duifhuizen met hun pin-pas betalen bij de bestelzuilen, wat ze volgens Van Nunen nog maar mondjesmaat doen: ‘Dat is voor klanten toch nog wel een beetje onwennig en vaak kiezen ze er dan voor om bij de winkelkassa af te rekenen. Online bestelde producten kunnen ze thuis af laten leveren of later komen afhalen.’
Weerstand
Aanvankelijk was er best wat weerstand bij winkeliers om de zuilen te plaatsen, vertelt Van Nunen: Ze reageerden bijvoorbeeld met: “Krijg ik dat internet nou ook nog in mijn winkel?” of met: “Daar gaan mijn verkopen”. Maar uiteindelijk is het alleen maar positief geweest, want de omzet wordt aan hun toegerekend. De ondernemers kunnen toch nog verkopen als ze een product niet op voorraad hebben en daarnaast doen de zuilen dienst als catalogus.’
Investeringen
Behalve internationaliseren wil Duifhuizen de komende periode ook investeren in personaliseren, aldus Van Nunen. Verder staan een verdere vergroting van het bestelgemak, verhoging van de naamsbekendheid en de aansluiting op een extern afhaalpuntennetwerk op de rol.
Nogal onpersoonlijk die verkoopzuilen. Vraag me af of de consument deze vorm van betalen gaat omarmen.