Twinkle | Digital Commerce

Otto’s Zalando-concurrent start op 5 mei

2017-05-27
227106
  • [nieuws]
  • 1:27

Otto lanceert op 5 mei zijn langverwachte nieuwkomer Collins. Met de fashion portal, die beschikt over om te beginnen zes winkels, hoopt Otto een deel van zijn verloren marktaandeel terug te winnen op Zalando.


Zalando sloot zijn boekjaar af met een omzet van 1,76 miljard euro. De inkomsten lagen 52 procent en daarmee ruim 600 miljoen euro hoger dan in 2012. Otto beende die groei afgelopen jaar niet bij. Toch is het bedrijf goed te spreken (pdf) over de online inkomstengroei van circa 400 miljoen euro, waardoor de totale e-commerce inkomsten naar verwachting uitkwamen boven de 6 miljard euro.

Omzethypes
Otto zag ook Amazon weer marktaandeel winnen op eigen bodem. De omzet van de wereldmarktleider bij onze oosterburen kwam afgelopen jaar uit op ruim 7,6 miljard euro, 1,3 miljard ofwel 21 procent meer dan in 2012. Vorig jaar zei Otto’s bestuursvoorzitter Hans-Otto Schrader niet wakker te liggen van de omzetgroei die pure players als Amazon en Zalando doormaken. ‘Wij laten de hype zeer bewust aan ons voorbij gaan’, liet hij toen optekenen.

Collins
Ondertussen loopt Amazon verder uit en zit Zalando het thuiswinkelicoon steeds nader op de hielen. Op 5 mei krijgt Otto er met Collins echter een wapen in de webstrijd bij. Het wordt een ‘online ecosysteem’ van meerdere gespecialiseerde shops voor jonge vrouwen met affiniteit voor fashion. Collins ('Persönlich, Überraschend, Stilsicher') krijgt vijf tot zeven jaar de tijd om winstgevend te worden.

Fysieke winkels
Opvallend is dat op Collins.de zes fysieke winkelvestigingen staan vermeld, allen in de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen. Daar kunnen fashionista's in een 'ontspannen sfeer met een drankje'  individueel worden geholpen. Ze mogen artikelen drie dagen op proef mee naar huis nemen en desgewenst kosteloos retourneren: