Twinkle | Digital Commerce

Rogon schakelt handelsplaatsen in voor omzetgroei

2017-05-27
180101
  • 3:33

Rogon levert sinds 1994 decoratieve producten aan de retail. In 2010 lanceerde de groothandel de webshops Sierkussen.nl en Tafelkleed.nl, waarmee het ook direct aan de consument verkoopt. Dankzij een nieuw platform loopt de verkoop via grote handelsplaatsen als eBay, Amazon en Bol.com als een trein.

Tekst: Jaap van Sandijk

Het gros van de omzet haalt Rogon uit de b2b-handel, zegt Rob van Brussel, samen met zijn vrouw Gonny van Brussel, oprichter van de groothandel. ‘We leveren een complete collectie aan sier-, woon- en stoelkussens, tafellinnen en plaids aan vooral bouwmarkten, tuincentra en woonwarenhuizen; producten die we laten fabriceren in China en India.’

In 2010 begon de groothandel met de consumentensites Sierkussen.nl en Tafelkleed.nl. Twee webshops die in één omgeving worden beheerd. In Duitsland, Engeland en Frankrijk werden lokale kopieën van de sites gelanceerd. Maar Rogon wilde niet uitsluitend via de webwinkel aan de consument verkopen; het bedrijf wilde ook aanwezig zijn op de grote handelsplaatsen van het web, waaronder Amazon, eBay en Bol.com. ‘We startten daarom een proef met verkoop via Amazon en die was erg succesvol’, vertelt Van Brussel. ‘Probleem was echter de hoeveelheid werk die ermee gepaard ging. Bestanden werden in bulk geüpload en onze webshopmedewerkers moesten veel handelingen verrichten. Orders moesten apart worden afgehandeld en werden niet teruggekoppeld naar de webshop. Dat moest anders. We zijn tenslotte geen hobbyshop op zolder en we werken graag efficiënt. Daarom gingen we op zoek naar een effectieve manier om onze omzet te laten groeien, met name gericht op consumentenverkoop via grote platforms.’

Omnichannelplatform
De oplossing lag voor Rogon dicht bij huis. Het Helmondse bedrijf werkt sinds de start van de webwinkels samen met e-commerce specialist Koek&Peer, gevestigd in Swalmen. Na de geslaagde salestest op Amazon was de opdracht voor Koek&Peer duidelijk: bouw een oplossing waarmee geautomatiseerd en op efficiënte wijze kan worden verkocht op grote platforms, want Amazon smaakte naar meer. Rogon had inmiddels eBay, Bol.com, Home24 en het Franse La Redoute in het vizier. Een flinke uitdaging voor Koek&Peer, zegt Bart Vintcent, eigenaar van het e-commerce bureau.

‘Elk platform heeft zo zijn eigen regeltjes en eisen, dus het was voor ons vooral de uitdaging om de oplossing zo flexibel mogelijk te maken. Daar hebben we gaandeweg het proces veel van geleerd. Uiteindelijk waren we in staat om een omnichannelplatform te bouwen van waaruit Rogon met brongegevens uit zijn administratie - het bedrijf werkt met Exact - zowel de webshop als de verschillende platforms kan voeden. De software werkt in twee richtingen, waardoor de klant- en ordergegevens ook in de eigen omgeving kunnen worden ingeladen. Door deze automatisering wordt elke order beschouwd alsof het een order van de eigen webshop is. Zo werk je efficiënt aan omzetgroei.’

Technische uitdaging
In het ontwikkelen van het omnichannelplatform zat veel werk, vertelt Vintcent. ‘Het was een flinke technische uitdaging om de eigen data zo optimaal om te vormen naar de datastructuren van de verschillende partners. Het is daarbij de kunst om je eigen structuur zo veel mogelijk om te vormen naar de platforms waarmee je samenwerkt.’ Kan hij een voorbeeld noemen? ‘Ja, Bol.com, bijvoorbeeld, gebruikt een heel strikt format. Zo moet je de productinformatie zo uitgebreid mogelijk invullen - los van de vorm en de afmeting, ook de stijl en de kleur. En zo zijn er nog veel meer opties die je op een goede en flexibele manier moet zien te koppelen met je eigen structuur.’ Vintcent illustreert: ‘Onder “kleur” kun je bij Bol.com bijvoorbeeld kiezen uit vijftien kleuren, terwijl dat bij Sierkussens.nl veertig kleuren zijn. Hier hebben we bepaalde kleuren dus moeten clusteren.’

Nieuwe producten
Inmiddels doet Rogon goede zaken op de diverse platforms. ‘De omzet van onze webwinkel wordt voor het grootste deel bepaald door de verkoop via de platforms’, zegt Van Brussel. ‘Die levert aanzienlijk meer op dan de verkoop via de webwinkels zelf.’ Voor Koek&Peer betekende de klantcase met Rogon de lancering van een nieuwe reeks producten. Het voor Rogon ontwikkelde platform is op de markt gebracht onder de naam Effect+. Ook ontwikkelde Koek&Peer een productinformatiesysteem dat basisgegevens uit het voorraadbeheersysteem kan aanvullen met voor e-commerce belangrijke zaken, zoals aparte productteksten. Ook voor Rogon een positieve ontwikkeling, want het is ondertussen partner geworden van Koek&Peer.


Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 3-2014.