Twinkle | Digital Commerce

Klanten Spar-franchisers betalen online order achteraf

2017-11-11
180101
  • 1:43

Klanten van supermarktketen Spar hoeven hun online bestelde boodschappen voortaan pas aan de deur te betalen. Spar heeft voor deze dienst de mobiele betaaloplossing Shuttle van Adyen in gebruik genomen.

De franchisenemers van Spar hebben zelf de keuze om met een online boodschappenservice te beginnen. Bij de franchisers die deze dienst al zijn gestart was het vorig jaar voor klanten alleen mogelijk om online bestelde producten in de supermarkt af te halen of de order in een kluisje van de Buren te laten leveren. Onlangs is daar een bezorgdienst aan huis aan toegevoegd. 

Tijdvakken
Op de website van bijvoorbeeld Spar Poliste kunnen klanten online aangeven wanneer zij de bestelling thuis geleverd willen krijgen. De levermomenten zijn ingedeeld in drie tijdvakken, van acht uur ’s ochtends tot zeven uur ’s avonds. In Spar Amstelveen loopt het laatste bezorgmoment zelfs half negen ’s avonds. De orders worden, anders dan de gratis afhaaldienst in de supermarkt, voor 4,95 euro geleverd.

Achteraf betalen
De betaaloplossing van Adyen biedt klanten nu de optie om aan de deur te betalen bij levering. ‘Het is logisch dat men pas betaalt bij aflevering van de boodschappen en niet vooraf’, zegt Richard Beukeboom, manager e-commerce bij Spar Holding. ‘Bij wichtgoederen, zoals vleeswaren en kaas en in geval van ongesneden groenten en fruit krijgt men vaak iets minder of meer dan precies één ons of kilo. Wij zorgen dat het bedrag op de bon precies klopt met de geleverde hoeveelheden en dat klanten kunnen nalopen of de bestelling klopt voordat ze betalen.’

De betaaloplossing is nu beschikbaar voor 54 Spar-winkels met een webshop. Dit jaar moeten in totaal honderd franchisewinkels worden voorzien van Shuttle.

Niet centraal
Spar is niet van plan om in de toekomst een centrale online winkel te openen, zoals bij Albert Heijn bijvoorbeeld het geval is. ‘Hier gaan we niet aan beginnen’, zei Sjaak Kranendonk, directeur van Spar Holding vorig jaar zomer tegen Twinkle. ‘We geloven in de ondernemers die een eigen Spar-winkel hebben en zullen de verkoop altijd via de winkelier laten verlopen. We gaan dus niet zelf centraal met auto’s rijden.’