Twinkle | Digital Commerce

Nederlander boekt ruim driekwart vakanties online

2017-11-08
180101
  • 1:36

Nederlanders boeken vakanties vooral online. Het gaat om 73 procent van de boekingen (vervoer en/of verblijf) in eigen land en 79 procent van de boekingen over de grens. Voor binnenlandse vakanties is de telefoon nog populair, voor buitenlandse de balie.

Dat blijkt uit data van NBTC-NIPO Research, gebundeld in het document 'De Nederlandse vakantiemarkt 2013 in cijfers' (pdf). Onderzoekswoordvoerster Thérèse Ariaans laat Twinkle weten dat de cijfers afgelopen november zijn gegenereerd uit het ContinuVakantieOnderzoek.

Markt van 15,5 miljard euro
Nederlanders ondernamen afgelopen jaar gemiddeld 2,79 vakanties per persoon, optellend tot een totaal van 35,6 miljoen vakanties en 15,5 miljard euro aan bestedingen. Van alle vakanties had bijna de helft (49 procent) een Nederlandse bestemming, 51 procent ging naar het buitenland. Vooral de korte (2 tot en met 7 dagen), goedkopere vakanties vinden vaak plaats in eigen land.

Hieronder vindt u de boekingskanalen van binnenlandse vakanties:  

 

Hieronder vindt u de boekingskanalen van buitenlandse vakanties:

 

Te zien is dat vooral de prijzige buitenlandse vakanties vaak online worden geboekt (79 procent). Ongeveer één op de acht buitenlandse vakantiegangers boekt op het reisbureau, waarmee de balie twee keer zoveel wordt gebruikt als de telefoon.

Intenties
NBTC-NIPO Research maakte vanochtend cijfers bekend over de vakantie-intenties voor dit jaar. In 2014 zullen Nederlanders iets minder vaak op vakantie gaan dan vorig jaar. Het aantal binnenlandse vakanties zal licht dalen, terwijl voor de vakanties naar het buitenland een stabilisatie wordt verwacht. De prijs blijft onverminderd van belang, concludeert NBTC-NIPO Research. 'De consument zal, net als afgelopen jaren, actief op zoek gaan naar aantrekkelijke aanbiedingen en acties.'

De intentieresultaten worden vanmiddag toegelicht op de Vakantiebeurs. Volgens
Ariaans zijn er geen prognoses gemaakt over de omzetontwikkeling binnen de afzonderlijke kanalen of de aandelen daarvan in de boekingen. De algemene verwachting is wel dat het aantal online boekingen dit jaar verder zal oplopen, aldus de woordvoerster.


Gerelateerde artikelen: