Twinkle | Digital Commerce

Leveringskosten punt van aandacht e-commerce België

2017-05-27
180101
  • 1:46

De Belgische vereniging van online handelaars BeCommerce ziet voor dit jaar de uitdagingen en groeiperspectieven voor webwinkeliers liggen in m-commerce, verbetering van de online koopervaring met verlaging van de bezorgkosten en de veiligheid van shoppen op internet.

Vorig jaar kwam de omzet van e-commerce in België uit op 1,8 miljard euro. Dit is een stijging van 18,4 procent ten opzichte van 2012. Deze cijfers noemde BeCommerce tijdens de eerste Kick-Off Summit in Brussel. De vereniging presenteerde daarnaast de ontwikkelingsperpectieven voor de Belgische e-commerce markt.

Aandachtspunten
Vooral op het gebied van m-commerce is er nog een flinke slag te slaan. Momenteel is 51 procent van de Belgen nog niet in het bezit van een smartphone. Het hoogste percentage in de Europese Unie, meldt Becommerce. Daarnaast ligt het aantal webwinkelwagenverlaters in België (58 procent) hoger dan het Europees gemiddelde van bijna de helft.

Bezorgkosten
De consument verlaat de winkelwagen, omdat de bezorgkosten vaak als te hoog worden bevonden. ‘Alle inspanningen die op dit moment binnen de logistieke e-commerce markt worden geleverd, concentreren zich erop om de kosten voor de Belgische online handelaars – en bijgevolg dus ook de e-shoppers – zoveel mogelijk te drukken’, vertelt Patricia Ceysens, voorzitter van BeCommerce. ‘Naast de huidige marktspelers als bpost, DHL, DPD en Kiala zien we ook dat enkele nieuwe buitenlandse actoren als PostNL, Kariboo, GLS en Dynalogic de Belgische markt betreden. Deze concurrentie kan het stimuleren van de online aankoop enkel maar ten goede komen.’

Online winkelen wordt in België, net als in Nederland, straks transparanter voor consumenten als de nieuwe Europese consumentenrichtlijn van kracht is. Hierdoor wordt online winkelen waarschijnlijk door meer Belgen als veilig ervaren.

Belgische spelers vanuit buitenland
Medio januari meldde handelsfederatie Comeos dat veel Belgische e-commerce ondernemers hun bedrijf in het buitenland starten, omdat zij vanuit daar hun orders sneller geleverd krijgen bij klanten in België. ‘Het verbod op nachtarbeid maakt snelle leveringen quasi onmogelijk: je krijgt een pakketje uit Antwerpen sneller en goedkoper als je het via Amsterdam laat leveren, dan rechtstreeks’, zei Dominique Michel van Comeos. ‘Een belofte als “voor 23.59 uur besteld, morgen gratis in huis” is gewoon onmogelijk.’