Nederlandse consumenten overschatten de kosten die ze moeten maken voor internetbetalingen naar Europese rekeningnummers. ‘Dit laat zien dat er ruimte is voor verdere voorlichting’, schrijft De Nederlandsche Bank (DNB) vandaag.
DNB nam het betaalgedrag van Nederlandse consumenten in en naar het buitenland onder de loep. Nota bene: de vandaag gepresenteerde onderzoeksgegevens (factsheet in pdf) gaan over het betaalgedrag in 2012, de enquête werd afgelopen voorjaar gehouden.
Opvallend
‘Online shoppen over de grens blijft achter’, concludeert DNB op zijn website. Uit de samenvatting: ’Het aantal Nederlanders dat wel eens naar het buitenland betaalt is weinig veranderd de afgelopen jaren. Dat is opvallend, vooral daar waar het gaat om online aankopen, aangezien het online winkelen in Nederland al enkele jaren in de lift zit. Mogelijke oorzaken hiervoor zijn de taal of onzekerheid over de levering van een bestelling in het buitenland. Het DNB onderzoek laat echter ook zien dat de betaling een mogelijke reden is waarom het online winkelen over de grens nog altijd beperkt blijft.’
Ruimte voor voorlichting
Volgens DNB morren vooral Nederlandse consumenen zonder internationale internetbetaalervaring over de kosten van online transacties naar andere landen. Een op de acht mensen uit deze groep zegt ontevreden te zijn op dit punt. ‘Dit is verassend, omdat internetbetalingen uit Nederland naar andere Europese landen voor consumenten standaard gratis zijn, net als betalingen binnen Nederland. Dit laat zien dat er ruimte is voor verdere voorlichting. Daarnaast zullen met de overgang op IBAN ook op het gebied van veiligheid, snelheid en gebruiksgemak de verschillen tussen internetbetalingen binnen Nederland en naar andere Europese landen grotendeels verdwijnen.’
IBAN en Sepa
Vanaf 1 februari wordt IBAN de standaard voor zowel binnenlandse als buitenlandse betalingen. Overboekingen en girale betalingen kunnen dan alleen nog worden gedaan met het een International Bank Account Number, Nederlandse rekeningnummers verdwijnen. De introductie van IBAN hangt samen met het Europese streven naar een Single Euro Payments Area, kortweg Sepa.
Lees ook: ‘Bent u klaar voor Sepa? (31 januari 2013)
Of consumenten wel of niet online spullen in het buitenland bestellen, heeft volgens mij weinig van invloed op wel of geen IBAN en de eventuele kosten (transactiekosten) daarvan.
Ik denk dat het onvertrouwde een grotere rol speelt. Onder andere door niet te kunnen betalen met ons vertrouwde Ideal. Vaak valt dan de keuze op een creditcard (wat veel Nederlanders niet hebben) of Paypal (ook niet iedereen de beschikking over). Zo geld overmaken via een bankrekening zou ik zelf ook niet zo snel doen. Of de webshop moet goed aangeschreven (lees betrouwdbaar) zijn. En dan nog maar afwachten wat de eventuele verzendkosten zijn!
Een Europees keurmerk zoals het Thuiswinkelwaarborg in Nederland zou het online shoppen buiten de landsgrenzen wel kunnen versnellen!