ING laat vanochtend weten dat er opnieuw problemen zijn bij de online dienstverlening van de bank. Klanten kunnen geen betalingen doen via Mijn ING. Transacties via de mobiele applicaties van de bank zouden wel mogelijk zijn.
ING maakt op Twitter melding van de nieuwe storing, die los zou staan van de problemen met internetbankieren van afgelopen weekend. De bank excuseert zich voor het nieuwe ongemak.
ING kampte afgelopen zaterdag met een technische storing, waardoor Mijn ING, de apps voor mobiel bankieren en mobiel iDeal niet beschikbaar waren. Even na tien uur ’s avonds meldde de bank dat de problemen waren opgelost.
Webwinkeliers de dupe
Op sociale media dreigen veel particuliere klanten van ING op te stappen bij de bank door de aanhoudende onbeschikbaarheid van betaaldiensten. Ook webwinkeliers zijn de dupe van de problemen, die negatief afstralen op iDeal als betaalmethode in het algemeen. Het is zeker niet voor het eerst dat webshoppers de dominante online betaalmethode niet kunnen gebruiken door problemen met internetbankieren bij banken.
Beschikbaarheid
De beschikbaarheid van iDeal is de afgelopen jaren niet significant verslechterd, maar ook niet verbeterd. Het aantal verwerkte transacties per maand is wel enorm toegenomen. Een iDeal-storing heeft tegenwoordig dan ook een veel grotere impact dan voorheen. De aangesloten banken hebben afgesproken dat iDeal op primetime 99,0 procent van de tijd beschikbaar moet zijn voor Nederlandse webshoppers, een norm die Thuiswinkel.org te laag vindt liggen. De belangenvereniging pleit al jaren voor de ontwikkeling van zogenoemde ‘fallback-opties’, waarop bij storingen kan worden teruggevallen.
Toezicht
Minister Dijsselbloem van Financiën voelde er vorig jaar weinig voor om iDeal onder direct toezicht te plaatsen van De Nederlandsche Bank. Hij wees erop dat DNB de aangesloten banken individueel kan aanspreken op hun verantwoordelijkheden.
In de novembereditie van Twinkle (nummer 9-2014) vindt u een uitgebreid artikel over de onbeschikbaarheid van iDeal en de stappen die wel en niet worden genomen om dat in de toekomst te voorkomen.
Het kan aan mij liggen maar ik begrijp niet dat de Nederlandse banken zoveel moeite hebben om iDeal in de lucht te houden. Volgens mij is het namelijk de melkkoe van de banken die blijft groeien jaar in jaar uit.
Een business case moet zo te maken zijn. De prijs die een webwinkelier moet betalen per transactie wordt al jaren kunstmatig HOOG gehouden en volgens mij mag je daar als bank ook wel iets voor doen/aan doen.
Dreigen ING te verlaten is niet zo zinvol. Erg veel van onze klanten hebben gewoon een ING (ex-Postbank)-account en die stappen niet zomaar over.
Wij zitten zelf ook bij ING en de webapp is geweldig. Alle rekeningen, zakelijk en privé in één oogopslag bij elkaar. Dat bindt wel klanten.
Dus zelfs als wij als bedrijf ING zouden inruilen voor SNS of welke bank dan ook, dan nog blijft het ons treffen als ING er uit ligt...
Het is nuttiger als minister Dijsselbloem iDeal, ING en de andere banken eens om de tafel zet met een paar techneuten om die storingen nu eens goed op te lossen.
Want geld kost het ons zeker deze ellende...
Het zou mooi zijn als er een soort van verplicht nummerbehoud komt voor bankrekeningen. Klanten kunnen nu gewoon niet weg, waardoor banken niet hoeven te presteren. Helaas zijn we met IBAN nog een stukje verder van nummerbehoud, door de banknaam in het nummer. In Duitsland hebben ze alleen nummers in een IBAN, dus blijkbaar was een geintegreerde bankcode in de IBAN niet verplicht.
Volgens een rapport van Allestoringen.nl heeft ING tot nu toe meer dan de helft (!) van de dagen in 2014 storing gehad. 142 dagen tot eind september.... Wat gaat hier mis?
Het wordt tijd dat er eens strengere reguleringen komen en banken verantwoordelijk gehouden worden voor dit gestuntel. Slechte infrastructuur kost het Nederlandse bedrijfsleven veel te veel geld.