Twinkle | Digital Commerce

’Sinterklaas geeft dit jaar online meer uit per cadeau’

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:44

Webwinkels zullen tijdens de sinterklaasperiode weer flink extra omzet gaan draaien, verwacht Thuiswinkel.org. De belangenvereniging denkt dat er gerekend kan worden op zo’n 40 procent meer omzet dan in een reguliere week.

Ondanks de commotie rond Zwarte Piet en Sinterklaas van de afgelopen tijd zullen webwinkels niet veel hoeven inleveren op hun extra omzet in deze feestperiode. De extra opbrengsten per week schat Thuiswinkel.org in op 40 procent. Dat is slechts twee procent minder dan vorig jaar, toen uiteindelijk met 42 procent meer omzet dan in een reguliere week een bedrag van 38 miljoen euro per week extra werd geboekt. In de totale sinterklaasperiode werd toen voor gemiddeld 128 miljoen euro per week omgezet.

Gemiddelde online besteding hoger
De gemiddelde online besteding per cadeau ligt naar verwachting enkele euro’s hoger dan vorig jaar, meldt Thuiswinkel.org. ‘Al met al zien we dat Nederlanders dit jaar geneigd zijn meer geld uit te geven aan Sinterklaas’, vertelt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. ‘Het lijkt erop dat we de crisis langzaam maar zeker van ons af schudden en dat online kijken, kiezen en kopen - in toenemende mate ook mobiel - een steuntje in de rug geeft. Daarnaast raakt de Sint er steeds meer aan gewend om online inkopen te doen.’

Deze conclusie wordt door onderzoeksbureau Q&A Research en Consultancy bevestigd. ‘Het aantal mensen dat online geld uitgeeft lijkt wat te stagneren en is dus ongeveer gelijk aan 2012. De online sinterklaasbestedingen zullen echter stijgen, omdat de online koper meer uitgeeft.’

Eerder gestart met kopen
Ook starten consumenten dit jaar eerder met het kopen van sinterklaascadeaus, aldus Thuiswinkel.org. Jongen: ‘Nederlandse hulpsinterklazen zijn dit jaar al vroeg gestart met de inkoop van cadeaus. Veel webwinkels hebben al extra personeel opgeroepen om aan de vraag te kunnen voldoen. Ook zien we meer en meer dat Nederlanders niet in een keer alle cadeaus kopen, maar vaker bij webwinkels langsgaan om in stappen de sinterklaasinkopen te doen.’

Op 3 december publiceert Thuiswinkel.org de uiteindelijke resultaten van het jaarlijkse ‘Sinterklaasaankopenonderzoek’, dat de belangenvereniging uitvoert in samenwerking met Blauw Research en PostNL.


Gerelateerde artikelen: