Twinkle | Digital Commerce

Hoe gaan e-commerce en liefdadigheid samen?

2017-05-28
180101
  • 2:44

Het gevoel dat je als consument iets betekent voor de wereld wordt niet alleen aangewakkerd door geld te doneren aan een goed doel. Ook het maken van bepaalde keuzes kan dit positieve gevoel oproepen. 


Zoals die beslissing om niet bij McDonald’s te gaan eten, maar in plaats daarvan iets bij de plaatselijke bakker te bestellen. Of door schoenen bij Toms te kopen – Toms is het schoenen- en brillenmerk met de ‘One for One’-filosofie: voor elk verkocht product helpt het bedrijf iemand in nood. Hierdoor krijgt de consument het gevoel dat hij iets voor de wereld heeft betekend, zonder enige inspanning. Ook wel guilt-free consumption genoemd. Dit schrijft Ben Davis in het artikel ‘Buy to give: is philanthropy a natural fit for ecommerce?’ op Econsultancy.com.

Unique selling proposition
Voor bedrijven zijn duurzaamheid en liefdadigheid aspecten waarmee ze zich kunnen onderscheiden, zo stelt Davis. Zeker in de competitieve e-commerce markt kan dit - met name voor kleine partijen die moeten opboksen tegen de grote reuzen - een belangrijke unique selling proposition zijn. Al werd eerder deze maand bekend dat ook Amazon een deel van de omzet gaat schenken aan het favoriete goede doel van de klant via AmazonSmile.

In zijn artikel geeft Davis nog acht andere voorbeelden van online buy-to-give spelers ter inspiratie:

1. Toms
Toms, hierboven al als voorbeeld genoemd, is een schoenen- en brillenverkoper die voor elke geplaatste bestelling een paar schoenen of oogchirurgie aanbiedt aan mensen in ontwikkelingslanden.


2. Warby Parke
r
Per verkochte bril geeft Warby Parker ook een bril. Dit jaar heeft het bedrijf al meer dan vijfhonderdduizend brillen weggegeven aan mensen in arme gebieden.


3. MyGoodness

MyGoodness biedt een scala aan fashion- en lifestyleproducten en bij ieder product dat wordt verkocht, gaat een deel van de opbrengst naar een goed doel. De koper ziet per product welk doel hij bij de aankoop ervan steunt en daarnaast kan hij meer informatie over dat doel vinden zodat hij weet waar een deel van de vraagprijs naartoe gaat.


4. Give as you Live

Give as you Live is een plug-in die de consument op zijn computer kan installeren waarna hij vervolgens bij aangesloten webwinkels (onder meer Amazon, John Lewis en Expedia) kan shoppen zoals hij gewend is, maar waarbij hij ondertussen bijdraagt aan een betere wereld omdat de online winkel waar hij uiteindelijk koopt een gedeelte van de orderwaarde doneert aan het goede doel dat de klant heeft gekozen. De onderstaande video geeft een duidelijke uitleg:

5. BiddingForGood
BiddingForGood is een veilingsite waar non-profitorganisaties veilingacties kunnen houden om geld in te zamelen. De site heeft inmiddels meer dan 200 miljoen dollar opgebracht.


6. Give Bones

‘Buy a collar. Save a dog.’ Give Bones is een organisatie dat zich richt op honden en geeft 10 procent van de aankoopprijs aan dierenasielen en organisaties die honden in nood helpen. Op deze manier wil het bedrijf helpen om het aantal zwerfhonden terug te dringen.


7. Auxilium Art

Auxilium Art richt zich op de verkoop van kunstwerken van een aantal kunstenaars waarbij bij iedere verkoop een deel van de opbrengst naar een achtergestelde bevolkingsgroep gaat.


8. Filanthropists.com

Filanthropists.com stelt goede doelen in staat om via de website aan consumenten te verkopen en daarnaast verenigt het verkopers met goede doelen en vice versa.


Bron: Econsultancy.com