Google introduceerde Trusted Stores vorige week als Certified Shops op de Britse markt. Vandaag maakt het bedrijf bekend dat een pilot van het keurmerkprogramma ook in Frankrijk en Australië is uitgerold.
‘Google Trusted Stores goes international’, is de kop boven een aankondiging op Google’s Shopping Blog van vanochtend. Daarin laat de zoekgigant weten dat sinds de brede uitrol vorig jaar op de Amerikaanse thuismarkt, ‘hard is gewerkt om het programma naar meer landen in de wereld te brengen’.
Potentie
Woordvoerster Tineke Meijerman van Google Nederland had vorige week nog geen nieuws te melden over een eventuele introductie van Trusted Stores in ons land. De blog-posting van vandaag suggereert dat Google potentie ziet voor het programma in veel zo niet alle markten. ‘Based on the success stories that we’ve seen in the US, we expect that participating in Google Trusted Stores will drive meaningful increases in online sales in other countries as well.’
Wat is Trusted Stores?
Met Trusted Stores claimt Google consumenten te willen helpen om met vertrouwen online te shoppen, terwijl bedrijven nieuwe kansen krijgen om vertrouwen en klantloyaliteit te winnen. Google stelt dat deelnemers aan het programma zich kunnen onderscheiden van andere merchants, dat ze makkelijker nieuwe klanten kunnen werven en hun verkopen kunnen bevorderen dankzij een badge met de aanduiding 'Trusted Store' (VS en Australië), 'Certified Shop' (UK) of 'Marchand de confiance' (Frankrijk).
Inzicht in prestaties
Het keurmerk wordt volgens Google alleen verstrekt aan merchants met een goed track record op het gebied van tijdige levering en een excellente klantenservice. Als een shopper over de badge beweegt, krijgt hij inzage in relevante performance metrics en uitleg over de kopersbescherming die Google biedt. Overigens krijgen alleen shoppers in de aangeboorde landen de badges te zien.
Hieronder vindt u een voorbeeld van de Australische pilot-partner Kogan:
Kopersbescherming
Wanneer een online shopper een aankoop doet bij een Google Trusted Store, kan hij kiezen voor ‘free purchase protection’ van Google. Mocht er een probleem ontstaan met betrekking tot de bestelling, dan kan de koper hulp inroepen. Google zal vervolgens samen met de webwinkel en de klant het probleem proberen op te lossen. De zoekgigant staat hierbij garant tot 1.000 Amerikaanse dollar, 1.000 Britse pond, 1.000 euro of 1.000 Australische dollar.
Google Trusted Stores is gratis voor zowel shoppers als merchants. Tot de eerste Europese participanten behoren Spartoo, Schuh, Shoes.fr. en Maisons du Monde. Om het keurmerk te mogen voeren is afname van Product Listing Ads (PLA's) voor Google Shopping niet verplicht. Wie wel op deze manier adverteert kan in de gesponsorde resultaten pronken met de badge.
Google ratings
Google hecht steeds meer waarde aan de beoordelingen van webwinkels. Dit blijkt onder andere uit een onlangs verstevigde samenwerking met StellaService, een bedrijf dat webwinkels waardeert op hun customer service. De ratings die StellaService aan online shops toekent, worden door Google gebruikt within Google offerings, including Google Trusted Stores.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Google gaat internationaal met keurmerk voor webwinkels
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.