Otto krijgt ongeveer de helft van de kleding en schoenen die het verzendt retour. Het thuiswinkelconcern is niet van plan Duitse klanten retourkosten in rekening te brengen, hoewel dat binnenkort mag. In ons land draait de webshopper wel op voor de kosten.
Die Welt interviewde bestuurslid Alexander Birken naar aanleiding van Otto’s halfjaarcijfers en de aangekondigde verdere investeringen van het concern. Otto rapporteerde gisteren een ‘gezonde omzetgroei’ in de maanden maart tot en met augustus versus dezelfde periode vorig jaar, zonder precieze getallen te noemen. Wel schrijft Otto dat het gaat om een enkelcijferig groeipercentage. De winst bleef op niveau.
Kostenpost
Birken vertelt Die Welt dat kledingretouren een grote kostenpost vormen voor Otto, een van de redenen om te investeren in de verkoop van consumentenelektronica en mode. In die categorieën ligt het retourpercentage veel en veel lager.
Duitse online verkopers kunnen de kosten voor retour niet bij de klant leggen; webwinkeliers zijn nu nog verplicht om behalve de aanvankelijke verzendkosten (zoals in Nederland) ook de retourkosten te restitueren bij terugzending van een product van 40 euro of meer. Het is een van de redenen waarom Amazon ‘notoire terugzenders’ is gaan weren.
Nieuwe regels
De situatie verandert per juni volgend jaar, als nieuwe Europese regels in werking treden. Uit een peiling van de Universiteit van Regensburg kwam naar voren dat ruim driekwart van de Duitse webwinkeliers de retourkosten bij de klant wil leggen zodra dat mogelijk is. Ander onderzoek, van het Keulse instituut voor handelsbevordering in opdracht van ECC Köln, leert dat tweederde van de Duitse shoppers (65 procent) niet zou kopen bij webwinkels als ze moeten opdraaien voor retourkosten.
Otto.nl
Om shoppers op zijn thuismarkt niet af te schrikken, zal Otto de retourkosten ook na juni voor zijn rekening blijven nemen, aldus Birken. In ons land betalen webshoppers wel zelf voor terugzending: ‘Bij retournering van de hele bestelling vervallen de bezorgkosten en betaalt u alleen de rechtstreekse kosten van terugzenden', is te lezen op Otto.nl.
Lees ook:
- 'Otto doet niet mee aan omzethype’ (28 maart 2013)
- Zalando ligt niet wakker van verlies en 50 procent retouren (24 januari 2013)
Bij retournering van de hele bestelling vervallen de bezorgkosten en betaalt u alleen de rechtstreekse kosten van terugzenden'
Lijkt me nogal logisch, dat is wettelijk verplicht.