Twinkle | Digital Commerce

Uitbreiden naar het buitenland: SEO-tips

2017-11-09
180101
  • 4:15

Als u naar het buitenland wilt uitbreiden met uw webshop, waar moet u dan op letten op het gebied van SEO? Kunt u de content van uw Nederlandse website kopiëren of krijgt u dan problemen met zoekmachines? Eric-Jan Dijks van Easy geeft u een aantal tips.

Tekst: Eric-Jan Dijks

Stel: u heeft een Nederlandse website en wilt deze uitbreiden naar België, dan heeft u in principe de volgende opties:
- www.domein.nl/be/ – gebruik van een submap
- www.domein.be – gebruik van een buitenlandse domeinnaam (top-level-domain, TLD)
- be.domein.com - gebruik van een subdomein
Welke van bovenstaande opties werkt het beste? Hieronder wordt elke optie inclusief tips & tricks besproken.

Gebruik van submappen
Stel: u heeft een website in Nederland en wilt bijvoorbeeld Belgische én Duitse bezoekers een aparte vertaling geven. Dan is het aan te raden om met submappen te gaan werken. De structuur komt er dan als volgt uit te zien:
- Duitse vertaling: www.domein.nl/de/
- Belgische vertaling: www.domein.nl/be/

Tips & tricks voor submappen
- Zorg dat elke taal apart vertaald wordt. Richt de content op de specifieke cultuur van het land. Voer daarnaast een keywordonderzoek uit voor elke taal.
- Het gebruik van Google Webmaster Tools biedt voor .com- en .org-domeinen de mogelijkheid om informatie te bieden over de geografische doelregio. Zie de kop ‘GEO targeting met Google Webmaster Tools’.
-Gebruik rel=”alternate” hreflang=”x” om zoekmachines een indicatie te geven welke url er getoond dient te worden. Zie de kop ‘Gebruik rel=”alternate” hreflang=”x”’.

Gebruik van een top-level-domein (TLD)
Stel: u heeft een webshop in Nederland en wilt de Belgische markt met een aparte website bestormen. Dan is het aan te raden om een apart TLD te kopen:
- Nederlandse website: www.domein.nl
- Belgische website: www.domein.be

Tips & tricks voor een aparte landextensie
- www.domein.be zal voorrang krijgen op www.domein.nl in België. Daarnaast zal een Belgische bezoeker waarschijnlijk eerder op www.domein.be klikken dan op www.domein.nl.
- Een domeinnaam die gehost wordt in het land van bestemming zal voorrang krijgen op andere landen. Host dus een .be-domein in België.
- Een domeinnaam met relevante links afkomstig van websites in het land van bestemming zal voorrang krijgen op een domein met buitenlandse links. Zorg dus dat een .be-domein inkomende links heeft van andere Belgische websites.
-Zorg dat u vertrouwen wekt in het land van bestemming. Voeg voor een .be-domein ook de belangrijkste Belgische betaalaanbieders (bijvoorbeeld Mister Cash) en keurmerken toe.
-Gebruik van Google Webmaster Tools biedt voor .com- en .org-domeinen de mogelijkheid om informatie te bieden over de geografische doelregio. Zie de kop ‘GEO targeting met Google Webmaster Tools’.
-Gebruik rel=”alternate” hreflang=”x” om zoekmachines te helpen de url voor de juiste taal en/of regio te tonen. Zie de kop ‘Gebruik rel=”alternate” hreflang=”x”’.

Gebruik van subdomeinen
Het gebruik van een subdomein per land (bijvoorbeeld be.domein.com) is niet wenselijk. Zoekmachines zien elk subdomein als een aparte website, echter worden de links van subdomeinen ook gezien als externe links naar het hoofddomein. Daarnaast zal een Belgische bezoeker waarschijnlijk eerder op www.domein.be klikken dan op www.domein.nl.
- Duitse vertaling: de.domein.com
- Belgische vertaling: be.domein.com

Tips & tricks voor subdomeinen
Als u er toch voor kiest om een subdomein in te stellen per taal, dan is het verstandig om onderstaande tips in gedachten te houden:

-Gebruik van Google Webmaster Tools biedt voor .com- en .org-domeinen de mogelijkheid om informatie te bieden over de geografische doelregio. Zie de kop ‘GEO targeting met Google Webmaster Tools’.

- Gebruik rel=”alternate” hreflang=”x” om zoekmachines te helpen de url voor de juiste taal en/of regio te tonen. Zie de kop ‘Gebruik rel=”alternate” hreflang=”x”’.
Subdomeinen zijn geschikt als u bijvoorbeeld een afwijkend product of dienst wilt aanbieden die niet goed in uw assortiment past. Daarnaast kunt u de zichtbaarheid vergroten en een apart linkprofiel opbouwen.

Gebruik rel=”alternate” hreflang=”x”
In alle bovenstaande varianten zult u de nieuwe website moeten vullen met content. U kunt ervoor kiezen om unieke content te schrijven of dezelfde content te gebruiken. Indien u de teksten kopieert van uw Nederlandse website, zult u gebruik moeten maken van enkele technieken om zoekmachines duidelijk te maken dat het om dezelfde website gaat, echter bedoeld voor een doelgroep in een ander land. Wat zegt Google over het gebruik van dezelfde content over verschillende TLD’s?

Matt Cuts van Google geeft aan dat er geen problemen zullen ontstaan als u de teksten kopieert. Echter, het is wel verstandig om ervoor te zorgen dat zoekmachines duidelijkheid krijgen over het betreffende land. Een goede manier is het gebruik van rel=”alternate”. Deze codering is door Google bedacht om de juiste taal of regio voor bezoekers weer te kunnen geven. Hieronder is een voorbeeld toegevoegd van de codering.

Codering rel=”alternate”:
- Nederlandse website: <Link rel=”alternate” href=”http://www.domein.be” hreflang=”nl-BE”/>
- Belgische website: <Link rel=”alternate” href=”http://www.domein.nl” hreflang=“nl-NL”/>

GEO targeting in Google Webmaster Tools
Google Webmaster Tools biedt voor .com- en .org-domeinen de mogelijkheid om aan te geven wat het geografische voorkeursgebied is. Hieronder ziet u een kort stappenplan om de voorkeur aan te geven binnen Webmaster Tools.


Lees hier meer informatie over geotargeting.

Conclusie
Het gebruik van een apart TLD per land is de meest geschikte oplossing om beter te ranken in het buitenland. Op het gebied van content is het ideaal wanneer alle content per domein uniek geschreven wordt. Echter, u kunt ook dezelfde content gebruiken op meerdere websites, mits u de voorgenoemde technieken gebruikt. Zorg er daarnaast voor dat u relevante links verkrijgt uit het land van bestemming.

Eric-Jan Dijks is SEO-specialist bij Easy Internet Marketing.