Gebruikers beschikken sinds kort over de nieuwe segmentatietool van Google Analytics: de segment builder. Deze tool is de opvolger van de ‘geavanceerde segmenten’. De segment builder is een grote vernieuwing binnen Google Analytics: u kunt namelijk op gebruikersniveau segmenten instellen.
Tekst: Gerard Rathenau
De segmentatietool van Google Analytics heeft een gedaantewisseling ondergaan. De hele interface is aangepast. U ziet bij binnenkomst meteen het onderscheid tussen ingebouwde en aangepaste segmenten. Ook nieuw is dat u de meest belangrijke segmenten onder ‘Met ster’ kunt plaatsen. Jammer is wel dat dit bij aangepaste segmenten nog niet mogelijk is.
In het totaaloverzicht kunt u de naam van uw segmenten zien, wanneer ze zijn aangemaakt en de laatste wijziging die is aangebracht. Onder acties kunt u het segment bewerken/kopiëren/delen of verwijderen. Jammer is wel dat u de aangemaakte segmenten alleen met een sjabloon link kunt delen. U wilt de aangemaakte segmenten eigenlijk kunnen delen met de overige gebruikers van uw Google Analytics account. Uw dashboards kunt u namelijk wel rechtstreeks delen met collega’s en/of klanten. Ik hoop dat Google Analytics de optie binnen afzienbare tijd toevoegt.
Analyse mogelijkheden sterk uitgebreid binnen segment builder
Voorheen kon u al segmenteren per sessie (bezoeken) en treffer (interactie), voortaan ook per bezoeker. U kunt nu dus op individueel gebruikersgedrag segmenteren:
Wat is nu het verschil tussen bovenstaande mogelijkheden?
Voorbeeld: een gebruiker besteedt 100 euro verdeelt over 4 bezoeken. In het eerste bezoek besteedt de bezoeker 20 en 10 euro.
Nu gaan we naar de segmentatiemogelijkheden kijken:
We gaan om te beginnen een heel eenvoudig segment aanmaken:
De AdWords bezoeken > 1
Dit kunt u zowel op gebruikers- als bezoekniveau filteren. Ik kies er in dit voorbeeld voor om op gebruikersniveau te filteren:
U krijgt nu ook het onderscheid te zien tussen gebruikers en de sessies (bezoeken) op uw site. Handig!
Aan de rechterkant kun u uw selectie nogmaals bekijken:
Dit krijg u dan te zien in een regulier rapport:
Daarnaast kunt u groepjes maken op basis van tijdsperiode. Voorbeeld: u wilt het gedrag kunnen analyseren vanuit de AdWords bezoeken voor de maanden mei en juni.
* Dan selecteert u als datum van eerste bezoek mei of juni
* U selecteert als verkeersbron medium=cpc
Met dit rapport kunt u AdWords-bezoekers over 2 maanden met elkaar vergelijken. Daarnaast kunt u over een tijdsperiode van 90 dagen zien of ze ook terugkeren op uw site.
Segmenteer funnel-stappen met de segmentbuilder
De extra mogelijkheden maken de segment builder niet eenvoudiger, maar u kunt wel veel beter het gebruikersgedrag analyseren. De feature ‘reeksen’ is hiervan een goed voorbeeld. Hiermee kunt u bezoekreeksen gaan segmenteren. Enkele voorbeelden hiervan zijn:
· * De events op uw site
· * De formulieren op uw site
U wilt bijvoorbeeld weten of formulieren met de homepage als instappunt beter converteren dan de productpagina als instappunt. Het instellen van een dergelijk segment is vrij eenvoudig:
In bovenstaand voorbeeld ziet u dat er meer bezoekers vanuit de homepage op het brochureformulier terechtkomen. U ziet echter wel dat de bezoekers vanuit de productpagina meer pagina’s/bezoek bekijken en ook langer actief zijn op de site. Daarnaast is het bouncepercentage hoger vanuit de homepage. U kunt zichzelf dus de vraag stellen: welke pagina heeft een hogere conversiewaarde?
Ten slotte kunt u ook voorwaarden invoeren voor uw segment. Deze had u ook al in de reguliere geavanceerde segmenten. Toch zijn de mogelijkheden in de segment builder uitgebreider. Ik zal dit laten zien aan de hand van een voorbeeld:
Ik wil graag weten hoeveel gebruikers 500 euro of meer uitgeven vanuit SEO, die minimaal 2 keer de site bezocht hebben. U kunt hiervoor het onderstaande segment gebruiken:
Via dit segment ziet u hoe belangrijk SEO voor deze website is. Dit segment is namelijk verantwoordelijk voor > 30 procent van de transacties met meer dan 500 euro.
Samenvattend
De nieuwe segment builder is niet te vergelijken met de geavanceerde segmenten. Nu kunnen we namelijk op gebruikersniveau segmenten instellen. U kunt dus veel meer gaan sturen op individueel gebruikersgedrag. Dit wil volgens mij iedere marketeer/webanalist: acties kunnen koppelen aan individueel gebruikersgedrag.
Gerard Rathenau is webanalist en Google Analytics trainer bij GAnalytics. Hieronder vindt u een tutorial van hem over de segment builder:
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
De nieuwe segment builder in Google Analytics
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.