Twinkle | Digital Commerce

4 extra tips voor het optimaliseren van landingspagina’s

2017-05-28
180101
  • 2:06

Hoe kunt u uw landingspagina optimaliseren? Wat zijn de elementen waar u mee kunt testen? In dit artikel nog vier extra best practices als vervolg op het artikel ‘7 tips voor het optimaliseren van landingspagina’s’ van vorige week.

1. Bied niet te veel opties
Een algemene vuistregel bij PPC-campagnes is dat de kans op conversie groter is als u bezoekers doorstuurt naar zeer specifieke pagina’s met beperkte opties. Het eerste screenshot hieronder is een voorbeeld van een pagina die waarschijnlijk geen hele hoge conversie haalt (voor de duidelijkheid: dit screenshot toont slechts 1/3 van de pagina). Daarbij is het vrij druk aan de bovenkant van de pagina met ‘top picks’, ‘hi-tech options’ en ‘hot trends’; al deze zaken roepen om aandacht. Te veel opties op één pagina kunnen voor verwarring zorgen bij bezoekers waardoor de kans wordt vergroot dat ze de pagina snel verlaten. Om dit voorkomen is het aan te raden om producten in verschillende productlijnen op te delen. Mocht u content in een raster willen plaatsen: een 2x3 formaat lijkt vaak goed te werken. Het tweede screenshot hieronder is een voorbeeld van een betere pagina. Er zijn minder opties op de pagina en er worden hyperlinks geboden naar meer informatie, indien gewenst.

2. Kies uw afbeeldingen verstandig
Foto’s van mensen die kijken naar een product of een call-to-action (denk aan een button of formulier) blijken veelal beter te werken (screenshot 1 hieronder) dan beelden van mensen die recht de camera in kijken (screenshot 2).



3. Maak gebruik van een keurmerk (maar test waar u deze plaatst)
Het is altijd goed om een keurmerk op uw website op te nemen, maar wees voorzichtig met waar u deze plaatst. Conversies kunnen dalen als u deze direct naast een call-to-action plaatst, met nadruk op kunnen. In het onderstaande voorbeeld was er namelijk een stijging van 12,6 procent in het aantal ingevulde formulieren zonder het TRUSTe-logo naast het formulier. Een privacypictogram in de buurt van een call-to-action kan blijkbaar ook juist angst en bezorgdheid in de hoofden van consumenten aanwakkeren. Dit kan echter per geval en per website verschillen, dus – zoals met veel zaken – het testen op uw eigen website waard.


4. Varieer met de lay-out van uw pagina’s
Probeer verschillende pagina-indelingen uit tijdens uw conversieoptimalisatietesten. Hieronder enkele voorbeelden die u kunt overwegen:

  • een 2 koloms versus een drie koloms lay-out
  • grotere afbeeldingen versus kleinere afbeeldingen
  • lijstweergave versus rasterweergave (categoriepagina’s)
  • video versus geen video
  • bullet points versus tekstblokken

Eerdere tips
Het artikel met de eerdere zeven tips vindt u hier.

Bron: Searchengineland.com