Libris heeft zijn fysieke boekwinkels gekoppeld aan een centrale webshop. De franchiseformule legt daarbij voortaan de nadruk op Libris als overkoepelend merk voor de klanten van zijn 96 aangesloten winkels.
‘We merkten dat de loyaliteit van consumenten ophield bij het verlaten van de lokale fysieke vestiging’, vertelt Marcel de Groot van Libris aan Twinkle. ‘De behoefte van klanten voor een sterk, landelijk merk hebben wij vertaald in een centrale Libris-webshop. De overkoepelende naam Libris en de bijbehorende online winkel zorgen voor meer naamsbekendheid van de boekhandel. Tegelijkertijd zorgen we met een centrale homepage voor meer traffic naar de webshops van onze franchisenemers.’
Dichtstbijzijnde boekhandel
Consumenten kunnen op twee manieren online boeken kopen bij de franchisenemers van Libris; via hun eigen, lokale webshop en via hun eigen pagina op Libris.nl. ‘Klanten kunnen in dit het laatste geval in het bestelproces aangeven bij welke fysieke vestiging zij het boek willen aanschaffen’, zegt De Groot. ‘De opbrengst van de bestelling gaat dan ook naar de gekozen boekhandel. Voordat deze optie bestond koppelden we de postcode van de klant aan de dichtstbijzijnde boekwinkel. Deze vestiging kreeg de bestelling dan te verwerken.’
De boeken worden bij een bestelling tot 23:00 uur de volgende dag klaargelegd in de gekozen boekhandel of thuis bezorgd. De Groot: ‘Vooral in de "altijd gratis" verzending willen wij anders zijn dan onze concurrenten, waar vaak boven een bedrag van twintig euro (zoals bij Bol.com, red.) de boeken pas kosteloos worden verstuurd.’
Reviews van experts
Eén van de nieuwe onderdelen van de Libris-webshop zijn door experts geschreven boekreviews. De Groot: ‘Niet consumenten, maar de medewerkers van de fysieke winkels schrijven deze reviews, omdat wij klanten goed gefundeerde beoordelingen willen bieden van mensen die een passie hebben voor boeken en ook al dagelijks advies geven aan klanten in hun eigen stenen vestiging.’
E-books
Libris is al enige tijd actief in het verkopen van e-books. Daartoe ging de keten een samenwerking aan met Kobo eReading, één van de grootste aanbieders van e-books in Nederland en dochteronderneming van het Japanse Rakuten. ‘Op onze website plaatsen wij content over Kobo, waardoor wij bij elke bestelling via de Kobo-webshop, via de e-readers zelf en via onze eigen homepage een deel van de opbrengst ontvangen’, zegt De Groot.
Interessant! En wat gebeurt er met de omzet wanneer de consument via libris.nl bestelt? Gaat de omzet dan naar Libris zelf of wordt de omzet alsnog doorgespeeld naar de dichtsbijzijnde boekwinkel (gebasseerd op postcode)?
@Anoniem: wie een profiel aanmaakt op Libris.nl (nodig om te kunnen bestellen) moet een boekhandel selecteren. De omzet uit bezorgde boeken wordt op die manier toegerekend aan een winkelier.
Overigens kunnen afhalers per bestelling een (alternatieve) winkel opgeven.