Twinkle | Digital Commerce

Een derde bedrijven VS wil meer online spenderen

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 2:02

Meer dan een derde van de bedrijven in de Verenigde Staten geeft aan volgend jaar meer online aan te schaffen voor de eigen zaak. 31,9 procent zegt nu al 50 tot 89 procent van het totale inkoopbudget online te spenderen via b2b e-commerce sites.

De Amerikaane Acquity Group publiceerde onlangs zijn 2013 State of B2B Procurement Study naar het online spenderen van het inkoopbudget van bedrijven in de VS. Hiervoor ondervroeg het bureau tweeduizend ondernemingen met een budget boven de 100.000 dollar naar hun online bestedingen.

Meer besteden
Meer dan de helft (57 procent) van de bedrijven gaf aan het afgelopen jaar producten online te hebben gekocht op b2b e-commerce sites. Van deze online kopers zegt 58,5 procent vijfduizend dollar of meer online te besteden. 37 procent zegt dit jaar waarschijnlijk een groter deel van het inkoopbudget online uit te geven dan dat de onderneming vorig jaar deed.

Budget
De uitgaven van de ondervraagde ondernemingen zijn als volgt uiteengezet in het onderzoek; van de bedrijven die online inkopen doen voor de onderneming zegt 8,7 procent 90 procent of meer van het inkoopbudget digitaal te besteden. 31,9 procent zegt 50 tot 89 procent van het budget online op te maken, 30,9 procent geeft aan 11 tot 49 procent online te spenderen en 28,5 procent geeft 10 procent of minder uit op b2b e-commerce sites.

Eenvoudiger bestellen
Een grote meerderheid (71 procent) van de bedrijven zegt meer online te gaan bestellen als het zoeken naar het juiste product wordt vergemakkelijkt en als het bestelproces eenvoudiger is. Hetzelfde aantal bedrijven zegt zelfs de huidige leverancier te verlaten als deze twee punten verbeterd zouden zijn. ‘Online b2b-leveranciers moeten de klant een reden geven om te kopen via hun site’, zegt Robert Barr, senior vice president van Acquity Group. ‘Kopers winkelen privé al online op diverse apparaten en dit gemak van shoppen verwachten zij ook te vinden in b2b-shops.’

AmazonSupply
Een populaire b2b-site voor Amerikaanse bedrijven is AmazonSupply.com, meldt de Acquity Group. 44.9 procent van de respondenten uit het onderzoek zegt daar wel eens te winkelen voor de onderneming. Amazon lanceerde de business site vorig jaar en verkoopt er benodigdheden voor onder meer kantoormedewerkers, bouwvakkers, laboranten en ziekenhuispersoneel.

Amazon biedt de zakelijke gebruiker een combinatie van een groot productaanbod, lage prijzen en gratis tweedaagse verzending (bij orders vanaf 50 dollar). Producten kunnen tot 365 dagen na ontvangst worden geretourneerd. Daarnaast kunnen bedrijven ook telefonisch een order plaatsen.