Twinkle | Digital Commerce

Bol.com: ‘Logistieke uitdaging vooral in leveranciersrelaties’

2017-05-27
180101
  • 2:28

De logistieke uitdagingen van Bol.com bevinden zich vooral op het vlak van de relaties met leveranciers. ‘Er spelen twee problemen. Ze zijn niet gewend om losse producten te leveren en ze kunnen vaak geen backorders aanhouden.’
 
Dat zei Huub Vermeulen, directeur Operations & Fulfillment bij Bol.com, vanochtend op het congres Logistiek & E-commerce. In Houten vertelde hij hoe Bol.com de long tail heeft omarmd. ‘Daarmee bied je klanten niet alleen een enorme keuze, iets waar Bol.com echt voor staat, maar daarmee kun je ook interessante marges overhouden. Voorraadbeheersing wordt steeds belangrijker in dat spel. Voor ons kan het uit om boeken in het assortiment te houden die we één keer per jaar verkopen. Als online speler kunnen we bovendien laagdrempelig bekijken hoe producten aanslaan.’

Het is in dat opzicht volgens Vermeulen ‘heel relaxed’ om geen winkels te hebben. ‘Voor een beetje dekking in Nederland heb je al gauw 150 filialen nodig en dan moet je zo’n boek 150 keer neerleggen, met het risico dat het op heel veel plekken stof ligt te vangen.’

7 miljoen producten
Bol.com verkoopt inmiddels ruim 7 miljoen verschillende artikelen, die vanaf verschillende locaties hun weg naar de klant vinden. De meeste boeken liggen opgeslagen bij CB (voorheen Centraal Boekhuis) in Culemborg, de meeste andere producten bij Docdata in Waalwijk. Producten van externe verkopers op Bol.com worden door de Plaza-partners zelf naar webshoppers verzonden.

Ruim vijfhonderd leveranciers
Bol.com werkt samen met ruim vijfhonderd ‘actieve suppliers’, aldus Vermeulen vanochtend. ‘Wij hebben alle leverancierscontracten, we kopen de producten in die bij Docdata komen te liggen en sturen de supply chain aan. Alleen de verwerking gebeurt bij Docdata, tot het moment dat producten worden overgedragen aan transporteurs.’



Stock items en cross-dock items
Niet alle producten die via Docdata de weg naar de klant vinden, liggen in Waalwijk als ze worden besteld. Vermeulen legde uit hoe wordt gewerkt met een combinatie van stock items en zogenoemde cross-dock items. Deze laatste groep artikelen wordt pas na een consumentenorder op Bol.com bij de leverancier besteld. Vermeulen sprak in dit verband ook wel van back-to-back items. ‘Onze leveranciers krijgen dan opdrachten voor één product en dat zijn ze gewoon nog niet zo gewend, al verschilt het sterk per productcategorie. Dat laatste geldt overigens ook voor backorders, van producten dus die de supplier niet direct kan leveren. Vaak blijkt het erg lastig om dit soort orders aan te houden.'

Communicatie
In vooral de communicatie tussen Bol.com en leveranciers zijn volgens Vermeulen dus nog de nodige slagen te maken. ‘Je ziet dat veel leveranciers nog niet helemaal zijn ingesteld op alle processen. Er komt heel veel automatisering bij kijken, maar als gezegd is de ene sector stukken verder dan de andere. We horen sommige leveranciers nog wel eens beweren dat  “Truus en Bep”  altijd de fouten uit de orders halen, omdat ze dat nu eenmaal al jaren gewend zijn. Maar onze systemen zijn compleet geautomatiseerd, dus het is of helemaal goed of helemaal fout. Daar willen ze soms niet aan, maar dat staat te veranderen. Hele goede digitale communicatie is een must.’