Het Britse retailconcern Dixons wil af van Pixmania. Als het niet lukt om het Franse webwarenhuis te verkopen, zal Dixons de site mogelijk sluiten. Enkele maanden geleden gingen alle fysieke vestigingen van Pixmania al dicht.
Dixons Retail heeft Pixmania vandaag in de etalage gezet en daarbij gesuggereerd dat sluiting volgt als er geen koper wordt gevonden. Dat impliceert dat Dixons weinig of niks hoeft te hebben voor het bekende webwarenhuis. Analisten ramen het verlies in het laatste boekjaar (eindigend op 30 april) op tientallen miljoenen euro’s.
Controle
Pixmania, waarvoor ongeveer 850 mensen werken, drukt de verder goede resultaten van Dixons Retail (portfolio). Het concern nam afgelopen augustus totale controle over Pixmania, waarna alle winkels werden gesloten. Dat was geheel in tegenspraak met het geloof dat mede-oprichter Jean-Emile Rosenblum enkele maanden daarvoor nog predikte op de Global E-commerce Summit.
Dixons sloot niet alleen winkels, maar ook non core productcategorieën. Het staakte Pixmania's verkoopactiviteiten in twaalf Europese landen en er verdwenen honderden banen. Het mocht allemaal niet baten: in het laatste kwartaal van het boekjaar leverde Pixmania 36 procent omzet in ten opzichte van februari tot en met april vorig jaar.
Zorgenkind
Dixons’ financieel directeur Humphrey Singer liet journalisten vandaag weten te sturen op verkoop van het zorgenkind. ‘Ik denk dat sluiting van Pixmania in Frankrijk heel lastig is en dus is het goed dat we eerst alle andere opties bekijken voor we zo’n stap zouden zetten. Uitgesloten is dat echter niet’, rapporteert Reuters vanmiddag.
Dalende omzet en verlies
Pixmania is nog actief in veertien Europese landen (overview), waaronder Nederland. Het voorlaatste boekjaar (tot april 2012) werd ook al afgesloten met een omvangrijk verlies.
Vind je het gek dat het niet goed gaat met zo'n prijsniveau.
Lekker goedkoop doosjes schuiven. Goed om te zien dat ze op hun bek gaan. De laatste jaren de ene online dumper na de andere kapot zien gaan. Vechten om de centen met 20 andere dumpers is geen lange termijn strategie.
Leuk om te zien dat dit soort partijen er aan onderdoor gaan en partijen als coolblue als een gek groeien door de focus op kwaliteit te leggen ipv de centjes.
Pixmania heeft in Nederland niet de naamsbekendheid van bedrijven als Coolblue of Bol.com, qua prijs kan Pixmania echter wel degelijk concurreren met deze webwinkels. Ik zou het jammer vinden wanneer Pixmania daadwerkelijk gesloten wordt, al denk ik dat die kans vrij groot is, ik niet denk niet er veel partijen zijn die interesse hebben in een overname.
Ik had niet anders verwacht dan dat Pixmania op deze wijze aan een einde zou komen. Hoeveel gedupeerden dit bedrijf al niet gemaakt heeft in de afgelopen jaren met hun baggerslechte klantenservice! En klantvriendelijkheid is al helemaal ver te zoeken. Dan houd je uiteraard je klanten niet vast om nog eens bij je te kopen en draai je vanzelf wel verlies. Je hebt tenslotte het geld van de klanten nodig om winst te maken. Als je even googlet wordt je overladen met klachtenpaginaâ??s en forums vol klachten van gedupeerden. Dit vind ik echt uitermate shockerend!! Sluiten die handel. Al is het maar om de consument te beschermen tegen dit bedrijf!