Twinkle | Digital Commerce

Hero: webwinkel tegen wil en dank voor babymerk Friso

2017-11-08
209287
  • 2:05

Hero Benelux verkoopt babyvoeding van zijn merk Friso tot nader order in een tijdelijke webshop. Het is een noodmaatregel, omdat de schappen van fysieke winkels nogal eens worden geleegd door ’plunderteams’, die de voeding naar China sturen.
 
Dat vertelt Jasper Aansorgh namens Hero Benelux tegen Twinkle. Na het melamineschandaal in 2008 is de Chinese vraag naar hoogwaardige flesvoeding in het westen flink gestegen. ‘Maar de vraag is sinds eind vorig jaar echt geëxplodeerd’, aldus Aansorgh. ‘In supermarkten en drogisterijen zijn plunderteams actief om alle Friso-voeding op te kopen. Die teams bestaan soms uit Chinezen, maar bijvoorbeeld ook uit Nederlandse studenten die in opdracht werken. Punt is dat wij de babyvoeding zelf niet mogen exporteren. omdat die niet voldoet aan de Chinese eisen.’

Bestelmaximum
Eerder dit jaar besloot Hero verschillende maatregelen te nemen om de beschikbaarheid van Friso hier te waarborgen: de productie werd verhoogd, retailers kregen bordjes over maximale afnames toegestuurd - volgens Aansorgh zijn zij immers ook niet blij met lege schappen - én er werd een webwinkel geopend. Ouders mogen daar één keer in de drie weken maximaal vier pakken babyvoeding bestellen.

Noodgevallen
Sinds de opening van de shop, in februari, krijgt Friso wekelijks zo’n tien tot vijftien consumentenorders binnen. Niet veel, erkent Aansorgh, maar de webwinkel is dan ook echt bedoeld voor wat hij ‘noodgevallen’ noemt: ‘Het is een ultieme garantie voor onze doelgroep van Nederlandse ouders. We verdienen er niet aan, want er moet geld bij en voor structurele directe online verkoop hebben we absoluut geen plannen.’

18 miljoen baby’s
Tot wanneer de Friso-webshop open zal blijven is volgens Aansorgh nog onduidelijk: ‘We worden nu, vijf jaar na het schandaal, nog steeds elke dag ingehaald door de realiteit en de Chinese markt voor babyvoeding is met 18 miljoen geboortes per jaar honderd keer groter dan de onze. We draaien nu wel fors meer volume, maar dit hebben we natuurlijk nooit zo gewild.’

Nutrilon
Ook Nutrilon, een merk van het door Danone overgenomen Nutricia, wijst Nederlandse ouders op een webwinkel als ze geen babyvoeding kunnen vinden bij fysieke retailpartners. ‘We leveren onze voeding op reguliere basis uit aan supermarkten en drogisterijen. Als in lokale winkels Nutrilon desondanks niet beschikbaar is, is het goed om te weten dat ons hele assortiment ook op voorraad is bij onze online partner www.wehkamp.nl.’

Nutrilon op Tmall.com
Anders dan Hero richt Nutrilon zich sinds kort wél specifiek tot Aziatische kopers. De Chinese Global Times berichtte onlangs over de beschikbaarheid van ‘top-notch Dutch infant milk powder’ op Alibaba’s marktplaats Tmall.com.