Twinkle | Digital Commerce

Waarom pure players offline winkels openen

2017-11-08
180101

Steeds meer online pure players bevinden zich op de offline commerce markt. Online retailers Etsy, Ebay, Net-a-porter en Tesco openden het afgelopen jaar een (tijdelijke) fysieke pop-up vestiging. Wat zijn de voordelen van een dergelijke shop?

Online retailers zoeken volgens GetElastic naar innovatieve manieren om ‘het gat’ dat tussen offline en online verkoop bestaat te dichten. Het openen van pop-up shops of het plaatsen van shopping walls is een van deze manieren, die veel voordelen heeft.

Efficiënte verkoopruimte
Zo wordt in pop-up shops vaak efficiënt gebruik gemaakt van de verkoopruimte, waarin een kleine collectie getoond wordt. Etsy richtte zijn tijdelijke fysieke winkel in New York tijdens de laatste kerstdagen bijvoorbeeld in als een kleine markt, waarop personeel via laptops naast de fysiek aanwezige producten ook de rest van het online assortiment aan klanten toonde. Via smartphones konden klanten betalen met PayPal of Square.



EBay toonde in zijn tijdelijke pop-up store in Londen in december zelfs geen enkel 'live' product. De retailer plaatste QR-codes die de consument leidde naar de producten op het online platform. Ook streamde het aanbevelingen die door klanten op Twitter waren gedaan onder de hastag #ebaysocialshopping in de pop-up winkel.

Fysieke aanwezigheid
Nog een voordeel is dat pop-up winkels en shopping walls zorgen voor aanwezigheid op straat, wat zorgt voor een hogere conversie en meer betrokkenheid van consumenten. De shop of ‘muur’ trekt op een, volgens GetElastic, goedkopere manier nieuwe klanten dan wanneer de webwinkel gebruik maakt van online advertenties of paid search. Ook kunnen online pure players met pop-ups lokale marketing voeren. De Amerikaanse retailer Tesco zag zijn omzet met 130 procent stijgen toen het op straat virtuele winkels opende in bushokjes en op metrostations. Daarnaast steeg het aantal Tesco-leden met 76 procent.

Ook liefhebbers van Net-a-porter konden via de virtuele shopping wall van de retailer de producten uit de webshop op straat bekijken. De walls waren in februari 2012 te vinden in Londen, Parijs, Sydney, Berlijn en New York. Door de producten van de muur met de smartphone te scannen kwamen consumenten automatisch op Net-a-porter.com.

Sociale interactie
Pop-up shops hebben als extra voordeel dat het online winkelen combineert met een fysieke klantenservice. Klanten krijgen dus live hulp tijdens het winkelen van een medewerker van de webshop. Iets wat volgens GetElastic online niet concreet gebeurt.

Aanraakbare hologrammen en 3D-printen
De komende jaren zal het gat tussen online en offline winkelen verder worden gedicht, zo voorspelt GetElastic. Nieuwe technologieën zullen worden gebruikt voor het uitbreiden van de offline/online winkelervaring. Voorbeelden hiervan zijn aanraakbare hologrammen die de collectie van een online shop tonen in een fysieke vestiging en het on demand 3D-printen van items uit de webshop in stenen winkel.