Een aantal fietsendealers heeft zijn onvrede geuit over de verkoop van het merk Cube op Futurumshop.nl. Volgens vaktitel Tweewieler zijn winkeliers ‘boos en bezorgd’. De dealers vinden dat de importeur hen in de kou laat staan, door te kiezen voor het online kanaal.
De verkoop van Cube-fietsen op Futurumshop.nl, waar Twinkle eerder deze week over schreef, heeft een klassiek kanaalconflict tot gevolg; fysieke verkooppartners verwijten een importeur dat hij zaken doet met een (vooralsnog) pure online concurrent. Tweewieler rapporteert over de ‘commotie’ in de branche, nu Cube-fietsen te koop zijn bij de nummer 51 van de Twinkle100.
Verweer
‘Dat onze samenwerking met Futurumshop een radicale koerswijziging zou zijn met betrekking tot het distributiebeleid van Cube is niet juist’, verweert Lennard van Winden zich op Tweewieler.nl. Hij is directeur van Cube-importeur One Way Bike Industry. ‘Cube heeft immers altijd samengewerkt met online partners. Mede daardoor hebben we als geen ander merk veel ervaring opgedaan met dit distributiekanaal.’
Zorgen
Van Winden zegt de zorgen van de dealers wel te kunnen begrijpen en hij geeft aan zelf ook dagelijks te maken te hebben met de effecten van online verkoop: ‘Er is zorg over de reikwijdte van het internet als distributiekanaal, het gaat over geografische grenzen heen. Daarnaast is er zorg over de aankoopbeleving van de consument en de veranderingen die daarin plaatsvinden. Niet in de laatste plaats is er zorg over de effecten op de prijsniveaus van onze producten.’
Opmaat
Van Winden wijst echter op de eerdere samenwerking met Futurumshop en op de goede afspraken die nu zijn gemaakt. Ook refereert hij aan de hybride toekomst (interview) van Futurumshop: ‘Wij hebben de insteek dat er een fysieke winkel gekoppeld moet zijn aan onze online partners en dit wordt door Futurumshop op korte termijn ingevuld. Daarmee is deze exclusieve online samenwerking dus een opmaat naar de invulling van een volledig dealerschap.’
Totaalpakket
Futurumshop biedt sinds kort 35 fietsen aan op zijn onlangs verbouwde site. De webwinkel levert voor 15.00 uur bestelde fietsen nog dezelfde dag gratis aan kopers. Op maat, met gratis servicebeurt en bij de duurdere modellen ook met gratis pechhulp. ‘Met dit totaalpakket denken we echt een grote stap te kunnen zetten in de online verkoop van fietsen’, zei directeur Harmen van der Meulen deze week tegen Twinkle.
‘Dealers profiteren’
Op Tweewieler.nl betoogt Van der Meulen dat fysieke winkelaanbieders van de merken Cube en BeOne juist zullen profiteren van de verkoop op Futurumshop, dat maandelijks 350.000 unieke bezoekers over de vloer krijgt. ‘Natuurlijk, een kleine groep zal online kopen, maar de grootste groep gaat naar zijn eigen dealer om daar de fiets te kopen die ze bij ons op de site gezien hebben. Als ik dealer was van BeOne en Cube zou ik deze merken vooraan in de etalage zetten.’ De webwinkelier zegt niet op prijs te zullen concurreren met fysieke dealers, die onder meer als voordeel hebben dat ze fietsen ook kunnen inruilen. Van der Meulen: ‘We zullen het moeten winnen op service en dat is nou juist iets wat dealers heel goed kunnen bieden.’
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Fietsverkoop Futurumshop leidt tot commotie
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.