Twinkle | Digital Commerce

Google toont productadvertenties aan mobiele zoekers

2017-05-27
179101
  • 1:36

Google gaat prominent productadvertenties tonen op mobiele apparaten. Wie bijvoorbeeld op zijn smartphone zoekt op ‘digitale camera’ krijgt boven de organische zoekresultaten mogelijk een gesponsord productresultaat met afbeeldingen, aanbieders en prijzen te zien.

Google schrijft op het eigen Commerce blog dat de mobiele productadvertenties mondiaal zijn geïntroduceerd, althans overal waar Google Product Listing Ads op de markt zijn. Dat is onder andere het geval in de VS, de UK, Duitsland, Frankrijk, Japan, Australië én Nederland. Om mobiel gezien te worden moeten webwinkeliers in Google’s merchant center opteren voor ‘enhanced campaigns’. Binnen die campagnes kunnen webwinkeliers hun biedingen managen across devices, locaties en tijdsperiodes.

Shoppen en verder vergelijken
Mobiele zoekers krijgen in het gesponsorde zoekresultaat drie verschillende producten te zien. Ze kunnen direct uitklikken naar een van de webshops in kwestie of kiezen voor een verdere vergelijking ('Shop on Google') van nog meer producten, bijvoorbeeld op prijs of nabijheid.

 

Betaald model
Google heeft eind vorig jaar een nieuw commercieel model omarmd voor zijn productzoekmachine Google Shoppping. Gevolg is dat artikelen van merchants alleen nog worden getoond als ze daarvoor betalen, lees: Product Listing Ads afnemen. In de VS is Google Shopping al helemaal overgestapt op het betaalde model, Nederlandse webwinkeliers moeten uiterlijk eind juni gaan adverteren om nog zichtbaar te worden.

Lucratief
Amerikaanse adverteerders trokken in de eerste fase na de overgang veel profijt van Product Listing Ads, becijferde Marin Software begin dit jaar: .. not only cheaper, but they perform far better than standard text ads ..'. Uit eerder onderzoek van Kenshoo kwamen soortgelijke resultaten naar voren. De conversie van PLA's zou 35 procent hoger liggen.

Promotietegoed
Google probeert Nederlandse online verkopers overigens al enige tijd voor zijn betaalde productzoekmachine te winnen, door promotietegoed en korting op advertenties te verstrekken.
 
Lees ook:
* 10 tips voor uw Google productfeed (13-2-2013)
* 12 tips voor het optimaliseren van Product Listing Ads (25-2-2013)