Twinkle | Digital Commerce

Echt succesvol? Zoek partners!

2017-05-28
180101

Succesvolle e-commerce bedrijven ontwikkelen partnerships met leveranciers, groothandelaren en collega e-tailers. De achterliggende reden? Klanten willen kiezen, schrijft Rob Clarijs van Groenewout.


Tekst: Rob Clarijs

De huidige situatie is niet optimaal
De huidige productstroom is voor de meeste webwinkeliers relatief eenvoudig. Het product gaat van de producent, al dan niet via de groothandel, naar het fulfillmentcenter van de webwinkelier. Vanuit dit voorraadpunt wordt vervolgens de klant beleverd. Afhankelijk van product en gewenste leversnelheid houdt de webwinkelier haar voorraad al dan niet dicht bij de klant aan. Een mogelijke indeling hiervan is hieronder weergegeven.

Het huidige netwerk opzet voor klantbelevering

In het bovenste segment staan die webwinkeliers die zich bezighouden met de verkoop van commodity producten. Voorbeelden van producten zijn Samsung-televisies of de nieuwe bestseller van Stephen King. Webwinkels als Wehkamp.nl en Coolblue onderscheiden zich hier veelal door korte levertijden (kwadrant linksboven) dan wel lage kosten/groot assortiment (Zalando, Amazon, kwadrant rechtsboven).

Het onderste segment wordt gevormd door die webwinkeliers die unieke producten verkopen. Onderscheid op levertijd hoeft niet te worden gemaakt omdat het product verder nergens kan worden gekocht. Derhalve is de supply chain volledig ingericht op laagste kosten.

Het resultaat hiervan is, wanneer een klant een product snel wil hebben hij veelal naar een fysieke winkel zal moeten gaan (kwadrant linksonder). Het online kanaal maakt typisch gebruik van één of enkele distributiecentra die geheel Europa bedienen (kwadrant rechtsonder). Levertijden lopen in dat geval snel op tot 3 à 4 werkdagen.

Ontwikkeling
Om uiteenlopende redenen zal de supply chain voor alle kwadranten significant veranderen de komende drie tot vijf jaar. De e-tailers die zich bezighouden met commodity producten willen klanten meer keuze geven, zowel in breedte als diepte van het assortiment. Een andere ontwikkeling is de toename van klantspecifieke items, zoals een kinderwagen met de foto van kleine Tom/Saar of een doos lego waarvan de inhoud volledig is samengesteld door de klant. Daarnaast gaan steeds meer e-tailers klanten leveren buiten de huidige regio/landsgrenzen. Dit alles zorgt ervoor dat e-tailers meer verschillende en complexere producten willen leveren in een grotere regio, een businessmodel wat zich perfect leent voor samenwerking.

Veranderingen in aanbod en vraag beïnvloeden supply chain netwerk

Anderzijds willen e-tailers die zich focussen op unieke producten zich richten op zowel een breder publiek als een breder scala aan levermogelijkheden (immers, klanten willen kiezen). Een breder publiek wordt met name bereikt door het gebruik van andere verkoopkanalen/platforms. Snellere levertijden tegen aanvaardbare kosten kunnen worden bereikt door voorraad dichter bij de markt op te slaan, bijvoorbeeld bij een wholesaler/lokale e-tailer. Ook voor deze groep webwinkeliers ligt potentie derhalve vooral op het gebied van samenwerking.

Eindsituatie: het netwerk is cruciaal
Op middellange termijn zullen de verschillende kwadranten steeds meer naar elkaar toe groeien. De voordelen van ieder kwadrant worden aan de klant geboden door middel van samenwerking met in dat kwadrant actieve spelers.

Er ontstaat een situatie waarin niet meer gesproken wordt van supply chains maar veel meer van supply en demand netwerken. In potentie kan iedere schakel, ongeacht of dit de producent, groothandelaar of e-tailer is, alle rollen vervullen die kunnen worden onderscheiden in een logistieke keten. Producenten die klantspecifiek orders picken en verzenden en e-tailers die voorraad houden voor andere e-tailers om een bepaalde regio te bedienen, dat is de toekomst!

Samenwerken is de sleutel tot succes

Voorbeelden
De eerste samenwerkingsverbanden zijn inmiddels actief. Een mooi voorbeeld hiervan is Amacom, een groothandel in electronica die naast beleveringen aan winkels en fulfillment centers ook rechtstreekse klantleveringen verwerkt voor een aantal e-tailers. Amacom krijgt hierdoor een sterkere plaats in de keten en voor partijen als Bol.com worden logistieke kosten gereduceerd omdat goederen niet langer perse via een fulfillment center hoeven.

Een ander voorbeeld betreft Hunkemöller, een branded site die naast een eigen site (Hunkemoller.com) ook producten verkoopt via VD, Wehkamp, Zalando en Amazon om op die manier meer klanten te bereiken.

Rob Clarijs werkt als Senior Supply Chain & E-fulfillment Expert bij Groenewout.

Foto: Close-up of business partners van Shutterstock