PostNL en Intergamma maakten begin vorige maand een samenwerking bekend. Het postbedrijf gaat de pakjes bezorgen van de nog te openen webshops van Gamma en Karwei. Interessant is het feit dat de fysieke vestigingen ook als afhaalpunt gaan dienen voor PostNL.
Door: gastblogger Eduard de Wilde
Consumenten kunnen straks dus ook bestellingen van andere webwinkels afhalen bij Gamma en Karwei. Deze hebben gezamenlijk een enorm bereik en het zal grote invloed hebben op het e-commerce landschap.
Online bestellen en offline afhalen zal aanzienlijk populairder worden door samenwerkingen als die tussen PostNL en Intergamma. In dit kader past natuurlijk ook de samenwerking tussen Bol.com en Albert Heijn. Het is een logische ontwikkeling; voor de consument is het veel makkelijker om iets af te halen op het moment dat het hem uitkomt.
Twee typen afhaalplekken zijn geschikt:
- Plekken waar de consument vaak komt (bijvoorbeeld supermarkten)
- Makkelijk bereikbare locaties met veel parkeerplaatsen (zoals bouwmarkten)
Last mile
Voor de online winkels is er een groot voordeel. Bij bezorging is de last mile het duurst. Verzendkosten zijn een belangrijk instrument in de concurrentiestrijd. Het is dan wel zo prettig om de consument zelf die dure last mile te laten afleggen. Ik ga er vanuit dat deze ontwikkeling in hoog tempo doorzet. Een substantieel deel van de retailomzet wordt straks op deze wijze afgehandeld.
Geen concessies
Dan kan het niet anders dan dat de winkelcentra in de binnensteden fundamenteel gaan veranderen. Waarom zou je naar de winkel gaan die alle functies op één dure locatie combineert (voorraad houden, showroom, service en betalen) terwijl het op een andere manier goedkoper én makkelijker kan. Zonder dat de consument concessies hoeft te doen. Immers, je kan online kiezen en betalen. Offline kan je afhalen, passen en terugsturen. 'Winnen zonder nieten', noem ik dat..
Vermaaksector
De offline winkelfunctie zal voor een groot deel naar de randen van de steden verschuiven. Zou dat dan ook betekenen dat de vermaaksector dezelfde beweging volgt? Zouden we een Amerikaans model krijgen met afhaalmalls, met bioscopen en fastfood restaurants?
Eduard de Wilde is managing partner van Jungle Minds. Deze posting verscheen als column op de site van het adviesbureau.
Beste Eduard,
De door jou geponeerde stelling dat winkelcentra naar de rand van de steden verschuiven lijkt mij erg onjuist. Nederland is geen Amerika en Nederlanders zijn geen Amerikanen. Ik verwacht dat alles de komende 5 jaar nog zal blijven zoals het nu is en dat deze ontwikkelingen slechts langzaam en divers gaan plaatsvinden.
Een erg goede samenwerking van PostNL en Intergamma inderdaad. Persoonlijk denk ik dat veen consumenten het er wel voor over hebben om naar een bouwmarkt te rijden als zij hiermee (een deel) op de verzendkosten kunnen besparen.
Maar wat gebeurd er met het winkelen voor het plezier? Ik hou ook van het gemak van online winkelen en niet in een te klein pashokje te hoeven passen, maar ik slenter net zo lief door de stad om alle etalages te bekijken en in de winkel de stoffen/materiaal te voelen. Ziet u dit ook in de toekomst verdwijnen?