De Reclame Code Commissie heeft Wehkamp.nl voor de tweede keer op de vingers getikt in verband met reclame-uitingen. ‘Vóór 22:00 uur besteld, morgen in huis’, was de belofte. Duidelijke taal toch? Maar niets is minder waar.
Zo geldt de belofte al niet indien men in het weekend een bestelling plaatst op Wehkamp.nl. De bestelling zal dan op zijn vroegst op dinsdag (!) in huis zijn. Ook als men door een kredietcheck heen moet, zal de termijn niet worden gehaald. De belofte is daarmee misleidend, omdat deze de consument zou kunnen overhalen een product bij Wehkamp.nl te kopen, wat hij anders niet zou hebben gedaan. Aldus de beslissing van de Reclame Code Commissie.
Belofte maakt schuld
En dat is mijns inziens terecht. ‘Pacta sunt servanda’ oftewel ‘belofte maakt schuld’. Dat is de basis van ons private rechtssysteem. Het doen van dergelijke beloftes zorgt er nu eenmaal voor dat men op zaterdag een bestelling doet en deze (tevergeefs) op zondag of ander toch op zijn minst maandag verwacht.
Nu zijn er meer (grote) webwinkeliers die deze belofte doen, maar dan met een voorbehoud: als het regent, sneeuwt, of de bezorger is verkouden gaan we het niet halen. Kennelijk is het dat voorbehoud dat de Reclame Code Commissie mist bij Wehkamp.nl.
Recidive
In 2009 was de Reclame Code Commissie ook al genoodzaakt Wehkamp.nl aan te spreken (pdf) op een soortgelijke slogan: ‘Vandaag besteld is morgen in huis’. Dat Wehkamp.nl daar geen voorbehoud in maakte werd het bedrijf toen aangerekend. En nu dus weer.
Vreemd
Dat een voorbehoud alles goed zou maken vind ik echter vreemd. Groot op de website aangeven dat vandaag bestellen betekent dat het product morgen in huis is, is was het is: morgen in huis.
Het plaatsen van een piepklein sterretje naast een dergelijke slogan, met de mededeling dat het eigenlijk niet helemaal waar is, beschouw ik evengoed als misleiding. De gemiddelde consument trapt er gewoon in en zal de aankoop doen.
Wat mij betreft mag een slogan ‘Vóór 22:00 uur besteld, morgen in huis’ alleen indien dat ook écht zo is. Belofte maakt immers schuld …
Persoonlijk vind ik dat bedrijven zoals wehkamp, die een enorme invloed hebben in de e-commerce branche, iets harder aangepakt mogen worden. Ze beconcurreren kleine webshops door beloftes te maken die ze niet na kunnen komen.
Hoezo harder aanpakken.. ?
Wehkamp was 1 van de eerste webshops.... de kleinere webshops zoeken de concurrentie dus zelf op.
Vreemde zaak.
Op zich moet wehkamp met al zijn ontwikkelcapaciteit in staat zijn om op hun site op zaterdag "nu besteld, aanstaande dinsdag in huis" te laten zien.
Aan de andere kant, wat laat je zien als bovenstaande niet lukt/te duur is: "Op werkdagen voor 22:00 de checkout volledig doorlopen en betalen met een onomkeerbare betaalvorm geeft kans van 99% dat uw bestelling de volgende dag (mits geen officele feestdag) voor de eerste keer wordt aangeboden"?