Twinkle | Digital Commerce

PostNL en Gamma: een gouden koppel

2017-05-26
180101
  • 2:29

PostNL en Intergamma, waar Gamma en Karwei onder vallen, kondigden deze week een stevig partnership aan: alle filialen van Gamma en Karwei in Nederland krijgen een PostNL afhaalpunt. PostNL gaat de bezorging doen van de webshops van Gamma en Karwei, die rond de zomer live gaan.

Dat mag je best een innige omhelzing noemen. Gaan we dat meer zien de komende tijd ? Volgens mij wel.

Tot eind 2012 was de DIY-branche (do it yourself) in Nederland op online gebied niet echt actief. In december 2012 meldde zich als eerste Formido, Praxis kwam daarna met een vernieuwde site, waarop je tot nu toe echter nog geen orders kunt plaatsen. Nu heeft Intergamma, eigenaar van Gamma en Karwei bouwmarkten, bekendgemaakt dit voorjaar online te gaan.

Duitsland en de UK
Dat de DIY-retailers in Nederland nu online gaan is een belangrijke ontwikkelingen in de verbreding van het online aanbod. In Duitsland zijn de DIY-retailers online al duidelijker actief.  Op de Duitse online retail top 100 van 2012 vinden we er 3: Hagebau op plaats 66 met een online omzet van circa 65 miljoen euro, Obi (nummer 86) en Hornbach (nummer 87) hebben allebei een online omzet van ruim 35 miljoen euro. Ook in de UK is DIY online al heel stevig vertegenwoordigd in de online top-100 met B&Q (op nummer 13), Screwfix (nummer 42) en Wickes (nummer  49).

Logistiek knap lastig
Logistiek gezien is het DIY-product voor online verkopen knap lastig: van klein en licht tot groot, zwaar en lang. Kostentechnisch vaak een ramp voor thuisbezorgen. Begrijpelijk dat Formido direct met een click & collect service is gekomen, naast levering aan huis.

Logisch dat Intergamma ook kiest voor click & collect en voor thuisbezorging en dat ze een distributiepartij hebben gezocht, en gevonden in PostNL, die dat brede, logistiek lastige assortiment aan kan.

PostNL’s uitbreiding in landelijke afhaalpunten
PostNL heeft in Nederland het grootste netwerk in landelijke afhaalpunten: PakjeGemak  met meer dan 2.000 afhaalpunten in Nederland. Kijk je naar de openingstijden van die punten dan zijn ze nog vaak  té beperkt. Vaak sluiten ze al eind van de middag, om zes uur. Juist de kracht van een afhaalpunt moet volgens mij  zijn, dat je na je werk nog even een pakket op kunt halen, of een pakket kunt retourneren. Door de uitbreiding van het PakjeGemak-netwerk met circa driehonderd Gamma- en Karwei-filialen in Nederland slaat PostNL twee vliegen in één klap: 300 punten erbij, die ook nog eens van 9-21 uur open zijn. Dat zal de keus voor een afhaalpunt in de checkout zeker populairder maken.

Ik ben er van overtuigd dat PostNL en ook de andere pakketdistributeurs in tempo door zullen gaan om hun afhaalnetwerken uit te breiden. En vanuit de bouwmarkten bekeken: die krijgen er meer traffic bij. Niet verkeerd in deze barre tijden.

Innige omhelzing
Als het mes aan twee kanten snijdt dan zul je steeds vaker  ‘e-fulfilment symbiose’ zien.  Leuk om, met de beide benen op tafel, te filosoferen welk volgend gouden koppel met een persbericht komt:  Praxis met  DHL/Selektvracht? Of drogisterijketen DA (moet toch een keer online gaan!?) met DPD? Aan welke combi’s denk t u?