Twinkle | Digital Commerce

Google doet nieuwe acquisitie in e-commerce

2017-05-27
325235
  • 1:12

Google heeft voor 125 miljoen dollar cash het bedrijf Channel Intelligence overgenomen. Voor online retailers als Best Buy, Staples, Target, Neiman Marcus en Philips biedt de overnameprooi datagedreven diensten waarmee verkopen kunnen worden aangejaagd.
 
Channel Intelligence is tot de verkoop wordt afgerond, naar verwachting dit kwartaal nog, voor 52 procent eigendom van de ICG Group (company overview). Dat bedrijf houdt volgens eigen prognoses zo’n 48 procent (60,5 miljoen dollar) van de overnamesom over; ICG houdt enkele miljoenen in escrow om eventuele claims op te kunnen vangen.

Performance based commerce
Channel Intelligence (CI) omschrijft zichzelf als de meest complete aanbieder van performance based commerce services. Het bedrijf helpt fabrikanten, retailers en andere verkopende partijen (zowel online als offline) met productgebaseerde online marketing (display, seo, sea, social marketing), ordermanagement en performance analytics. Op de meeste van deze terreinen kwam CI Google al tegen.

Koopervaring
In reactie op de acquisitie zegt een woordvoerster van Google tegen Internet Retailer: ‘We willen consumenten tijd en geld helpen te besparen door de online koopervaring te verbeteren.’ Volgens de zegsvrouw kunnen merchants met behulp van CI’s mogelijkheden hun verkopen buiten de eigen sites aanjagen.

Merkfabrikanten
Volgens e-commerce expert Sucharita Mulpuru van Forrester Research is de acquisitie van Google deels ingegeven door CI’s goede relaties met grote merkfabrikanten ‘met diepe zakken’ als 3M, Panasonic en Cisco Systems.