Twinkle | Digital Commerce

Bever gedijt goed in nieuwe kanalen

2017-11-08
180101
Bever verkocht tot een goed jaar geleden nog helemaal niet online. Nu loopt de buitensportketen voorop met click & collect en always available. Maar er blijft genoeg werk aan de winkel, vindt CEO Greg Nieuwenhuys.
 
 
Tekst: Arjan van Oosterhout
  
Nieuwenhuys trad in mei 2011 aan als topman van Bever. Hij ging leiding geven aan 'een prachtig merk, de absolute marktleider, die in de loop der jaren organisch was gegroeid', blikt hij terug. 'Maar er moest wat gebeuren om Bever klaar te maken voor de toekomst.'

De klanten van Bever, doorgaans hoger opgeleid, internet savvy, niet onbemiddeld en op zoek naar gemak, vroegen volgens Nieuwenhuys om e-commerce. 'Bever is een bekend merk dat staat voor kwaliteit, betrouwbaarheid en service. Die aspecten zijn online misschien nog wel belangrijker dan offline. Daarnaast is multichannel veronachtzamen in mijn ogen gewoon geen optie meer voor retailers.'

Voordat Bever.nl bestellingen ging accepteren, werd in 2011 een groter distributiecentrum in gebruik genomen. Vanuit Pijnacker worden nu zowel de winkels als de consumenten beleverd. 'We hebben ook de IT-structuur op orde gebracht voor we met e-commerce begonnnen', zegt Nieuwenhuys. 'Je moet niet zomaar meteen een bestelknop plaatsen, je moet beloftes ook na kunnen komen.'

Always available
De webwinkel van Bever ging uiteindelijk in oktober 2011 live en nu al is de zelf ontwikkelde shop een van de vijf grootste 'vestigingen'. Sinds kort kunnen webshoppers producten ook gratis afhalen bij alle Bever-winkels (click & collect), waardoor die nieuwe klanten over de vloer krijgen. 'We converteren webshoppers naar de winkels', aldus Nieuwenhuys. Mochten winkelbezoekers een product niet vinden, dan kunnen ze het aan de hand van een medewerker online bestellen, om het later op te pikken of binnen 48 uur thuis te laten bezorgen door PostNL. 'Always available', noemt Bever dat. Daarmee komt een nog steeds groeiend assortiment van ruim twintigduizend artikelen ook offline beschikbaar. Volgens Nieuwenhuys moet het in de loop van dit jaar mogelijk worden voor winkelbezoekers om zonder personeelsassistentie te kopen in de webshop.

Trotse pionier

'Waar er intern eerst wat argwaan was over nieuwe kanalen, zijn we nu een trotse multichannelpionier in onze categorie', concludeert Nieuwenhuys. Hij heeft nog volop plannen: 'Onze interesse in de bestemmingen van de klant is sterk toegenomen. We zien veel kansen met crm (Bever heeft een klantenkaart en een eigen magazine, red.), waarmee we aanbiedingen op maat zouden kunnen doen. Verder zien we voor onszelf een completere rol weggelegd in het avontuur van de klant. Denk aan gratis clinics, zoals we die al geven over snow safety.'
____________________

Bever

Al kanoënd op de Noord-Amerikaanse Yukon kwam Fred van Olphen op het idee een gespecialiseerde winkel met buitensportartikelen te starten. Dat was in 1977. Datzelfde jaar nog opende de eerste vestiging van (toen nog) Bever Zwerfsport in het centrum van Den Haag. In zelfstandigheid groeide Bever uit tot een keten met 36 winkels in heel Nederland en een jaaromzet van circa 60 miljoen euro. De deskundigheid van het personeel en de kwaliteit van het assortiment vormen nog altijd de basis van de formule.
____________________

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 1-2013.