Twinkle | Digital Commerce

Zalando stelt eigen magazijnen open voor concurrenten

2017-05-27
180101
  • 1:37

Zalando heeft zijn eerste eigen magazijn (deels) in gebruik genomen. Het distributiecentrum in Erfurt heeft een oppervlakte van 120.000 vierkante meter. Duizend werknemers gaan uiteindelijk orders verwerken voor Zalando én andere webverkopers van fashion en beauty.

Zalando bouwt met groeigeld van investeerders aan een eigen distributienetwerk voor de 14 landen waarin het actief is. MyBrands Zalando eLogistics, een speciaal opgerichte dochteronderneming, opent begin volgend jaar een tweede dc, in Mönchengladbach. Volgens de Duitse krant Tagesspigegel verdient iedereen in de magazijnen minimaal 8,50 euro per uur.

Docdata
Tot voor kort vond de orderafhandeling van Zalando geheel plaats in magazijnen van logistieke partners, in Brieselang en in Großbeeren. Zalando hield het Nederlandse Docdata grotendeels verantwoordelijk voor de slechte arbeidsomstandigheden op laatstgenoemde locatie. Aangescherpte protocollen moeten dat voor de toekomst voorkomen.

Eigen software en marktplaats
Zalando neemt steeds meer onderdelen van het online verkoopproces zelf ter hand. Zo nam het bedrijf eerder dit jaar zijn eigen e-commerce software in gebruik. Zalando laat in Duitsland ook andere verkopers toe op zijn platform, de opening van de Nederlandse marktplaats volgt mogelijk dit jaar nog.

Ook op het logistieke terrein biedt Zalando andere webverkopers à la Amazon de helpende hand: 'MyBrands Zalando eLogistics ist ein kompetenter Partner für Unternehmen der Fashion- und Beauty-Branche und unterstützt diese durch Dienstleistungen im Bereich Fulfilment und B2C-Logistik.'

MyBrands Zalando eLogistics is alweer het vierde dochterbedrijf van Zalando dat diensten levert voor andere webwinkeliers.

Miljardenbedrijf
Volgens CEO Rubin Ritter stevent Zalando dit jaar af op een omzet van meer dan 1 miljard euro, ongeveer twee keer zoveel als vorig jaar. Toen werd een verlies van 40 miljoen euro geboekt volgens insiders. Zalando staat onder meer bekend om zijn gratis retourmogelijkheid en zijn schreeuwerige reclames op zowel televisie als internet (met retargeting). Gisteren werd de nummer 18 van de Twinkle100 nog uitgroepen tot winnaar van de Loden Leeuw voor de meest irritante televisiereclame van dit jaar.