Om de overheidsfinanciën op orde te krijgen is per 1 oktober 2012 is het hoge btw-tarief verhoogd van 19 naar 21 procent. Voor webwinkels betekende dit dat er aanpassingen moeten worden gedaan in de btw-berekening over producten, verzendkosten en/of diensten. In een onderzoek van symfony | XIB hebben ruim 100 middelgrote webwinkels een terugkoppeling gegeven hoe de invoering is verlopen. Zij betalen uiteindelijk de rekening.
Door: Kees Kuijpers
Uit het onderzoek bleek dat bijna 50 procent de 2 procent btw-verhoging niet doorrekent en de rekening dus zelf moet betalen. Volgens de webwinkeliers heeft de btw geen significante invloed op de omzet of bedrijfsresultaat, maar feitelijk is dat pas goed te beoordelen als in januari de balans wordt opgemaakt. Opvallend is dat ondanks de negatieve gevolgen de webwinkeliers mild staan ten opzichte van de genomen maatregel. Driekwart geeft aan de maatregel te begrijpen, slechts een kwart geeft aan dat de koopkracht hiermee zal dalen.
Prijsstijging & assortiment
Ondanks de lastige constructie van de overheid om de invoerdatum van de btw-verhoging op afleverdatum te verplichten laat 82 procent van de webwinkeliers weten dat het gelukt is om dit ook volledig volgens de regel door te voeren. Van de webwinkeliers die de prijzen hebben laten stijgen houdt 61 procent netjes de 2 procent aan. 23 procent heeft het moment aangegrepen om de prijzen nog verder te verhogen.
Webwinkeliers doen er verstandig aan de invoering van de btw-verhoging nog eens goed onder de loep te nemen. Dat kan ze een flinke tegenvaller besparen als de balans in januari wordt opgemaakt. Nu tegen het einde van 2012 de marketingplannen voor 2013 worden gemaakt, kan het ook geen kwaad om eens goed te kijken P van prijs in de marketingmix.
Kees Kuijpers is managing director van symfony | XIB, onderdeel van de LECTRIC Groep.
Ik vroeg me af of webwinkels ook mee doen met de inflatie. Wij hebben daar de afgelopen 6 jaar dat we een webwinkel hebben nooit bij stilgestaan, maar de inflatie bedraagt elk jaar 2 tot 3 procent. Wij deden daar nooit aan mee, maar de BTW verhoging heeft ons wel aan het denken gezet. Zeker als ze de BTW verhoging voor eigen rekening genomen wordt, zou je verwachten dat je naar verloop van tijd in de problemen komen met je marge.
Hoe doen andere webwinkels dat?
Deels ook logisch. Een product van 99,95 ga je niet opeens verhogen naar 101,76.
Ook wij hebben meegedaan in het onderzoek van symfony|XIB en wij behoren dus tot de doelgroep die de BTW niet heeft doorberekend aan de klant.
@Peter dat is dus precies de reden geweest. Het is weer zo'n overheidsbesluit die het doel mist.
@Wouter, waarom hebben jullie de prijzen niet geindexeerd aan de inflatie? Nooit bij stil gestaan zeg je, dan moet je wel hele lage overheadkosten hebben. Belemmert dit jullie niet in de groei dan?
Door schaalvoordelen die steeds groter worden als gevolg van onze groei dalen onze overheadkosten juist. Zodoende is er eigenlijk geen noodzaak geweest om mee te doen aan de inflatie.
De inflatie is al snel 3 procent. De BTW verhoging is maar 1.6 procent op de totaalprijs. Waarom is het dan wel een ding of webshops wel of niet de BTW verhoging doorrekenen, maar is het -in mijn beleving althans- geen ding of de inflatie doorberekend wordt? Ik heb nog nooit een shop gezien die zijn prijzen aangepast heeft als gevolg van de inflatie. Ik heb er ook nog niet veel naar gevraagd of onderzoek naar gedaan, maar 3% op jaarbasis lijkt mij een grotere inpact hebben dan 1,6% eens in de 10 jaar als gevolg van een BTW verhoging.
@Wouter, ik ben nu ook heel benieuwd of er meer webshops zijn die het zo doen.
Het is voor mij ook niet in te schatten hoe jullie je bedrijfsvoering is, te weinig feiten om daar iets over te zeggen. Wanneer ik het zou betrekken op onze webwinkel zou het niet haalbaar zijn op geen prijsverhogingen door te voeren. Dan wel of niet jaarlijks.