Twinkle | Digital Commerce

Online bezorgservice Cardrops levert af in kofferbak

2017-08-24
180101
  • 1:50

Cardrops is een nieuwe bezorgoptie waarbij online bestellingen direct in de kofferbak van de auto van de klant worden afgegeven. De service opent de kofferbak op het moment dat de leveringspartner arriveert. Na afgifte wordt de kofferbak weer gesloten en vergrendeld.

Cardrops is een nieuw initiatief van Board of Innovation, een internationaal adviesbureau gespecialiseerd in businessmodel innovatie. Deze oplossing levert online bestellingen direct af in de kofferbak van de auto van de klant, waardoor hij niet meer thuis hoeft te wachten op zijn aankoop of hiervoor zelf langs een afhaalpunt moet.

Volgens het bedrijf rijdt de consument veel rond met zijn auto, maar staat de wagen toch zo’n 90 procent van de tijd geparkeerd. De software van Cardrops volgt de dagelijkse parkeerroutine van de klant en het ‘parcel-matching-platform’ levert vervolgens de bestelling ‘in de postbus op wielen’. De klant wordt via sms op de hoogte gehouden van zijn levering.

Hoe werkt het?

Om gebruik te kunnen maken van deze dienst, dient de consument eerst een ‘Cardrops starter kit’ te laten installeren in zijn auto. Deze unit zal de gps-data bijhouden als de auto minimaal vijftien tot twintig minuten heeft stilgestaan. Op basis van deze data kan de software een heat map opstellen van de locaties waar de consument zijn auto het meest parkeert, bijvoorbeeld voor zijn eigen deur, bij zijn werk, voor de sportschool etc.

Gebaseerd op de dagelijkse en wekelijkse routine van de auto kan Cardrops automatisch en op voorhand voorspellen waar en wanneer de beste plaats is om te leveren. Cardrops kijkt hierbij 36 uur vooruit en stuurt vervolgens een datum, tijd en locatie naar de leveringspartner. Als op het laatste moment de auto niet op de voorziene locatie staat, wordt de levering geannuleerd en plant het bedrijf direct een nieuwe bezorging.

Voordelen

Volgens Cardrops biedt dit systeem verschillende voordelen voor de online shopper. Zo geven zij aan dat de klant alle controle behoudt. Hij blijft realtime up-to-date van de status van de levering, de locatie en de aflevering. Ook kan hij op elk moment het tracken uitschakelen, zodat zijn privacy blijft gewaarborgd. Leveringspartners krijgen ook alleen de locatie door op het moment dat ze gaan leveren.