Twinkle | Digital Commerce

Bol.com stapt in drie grote nieuwe categorieën

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:52

Bol.com maakt in 2013 zijn entree in drie grote nieuwe productcategorieën. Over een jaar moeten zevenhonderd winkels van Albert Heijn fungeren als afhaalpunt voor Bol.com, dat een enorm non-food assortiment in de supermarkt bereikbaar maakt. 'You can just sort of say the sky is the limit.’

Dat zei James McCann vanmiddag (Nederlandse tijd) op een persconferentie van Bol.com’s moederbedrijf Ahold in Philadelphia. De Chief Commercial and Development Officer blikte terug op de aankoop van Bol.com en hij benoemde stappen die voor komend jaar op de rol staan.

Positie in non-food
Over de acquisitie zei McCann onder meer: ‘Als we (Ahold, red.) zelf een positie in non-food hadden moeten opbouwen had ons dat zeker drie jaar gekost, en 150 miljoen euro. Bovendien was dat met twijfels gepaard gegaan.’ Met Bol.com haalde Ahold volgens McCann een professioneel bedrijf in huis, met goede mensen en dito systemen.

Marktplaats
Het was voor Ahold belangrijk dat Bol.com een marktplaatsfunctie had. Inmiddels verkopen zo’n 1.100 zakelijke partners van Bol.com via wat door McCannn nog altijd Plaza wordt genoemd. ‘En dan te bedenken dat we nog niet de fulfilment voor deze partijen kunnen verzorgen’, was zijn opvallende toevoeging.

2013
Dan de toekomst: komend jaar gaat Bol.com volgens McCann actief worden in drie ‘significante, erg grote’ nieuwe categorieën, na de toevoeging van de productgroepen baby, mooi & gezond en koken & tafelen in dit jaar. Het assortiment van de nummer 2 van de Twinkle100 moet verder groeien door het aanbod van de Plaza-partners en door producten van Ahold-dochter Etos een plek te geven. Het aantal door Kiala gefaciliteerde afhaalpunten bij Albert Heijn moet omhoog van 59 nu naar zo’n zevenhond volgend jaar. Verder wil Ahold, nummer 3 in de Twinkle100, de kanalen van AH en Bol.com inzetten voor cross-promotions (bijvoorbeeld reclame voor pannen van Bol.com in Allerhande).

Long tail
McCann was via de webcast zichtbaar te spreken over de mogelijkheden die de combinatie van Albert Heijn en Bol.com biedt in Nederland én in België. Het assortiment van circa zes miljoen non-food artikelen is straks beschikbaar via de meeste supermarkten van Albert Heijn, waar producten van Bol.com kunnen worden opgepikt. Mogelijk kunnen ze daar op termijn ook worden besteld, maar die optie besprak McCann niet.