Twinkle | Digital Commerce

V&D laat webshoppers afhalen bij La Place

2017-11-11
180101

Meer dan een kwart van V&D's online klanten haalt orders op bij een van zijn 62 Nederlandse warenhuizen. V&D gaat nu ook de mogelijkheid bieden bestellingen op te pikken bij vestigingen van zusje La Place langs de snelweg.

V&D biedt click & collect buiten de eigen winkels allereerst aan op vier locaties, bij de La Place vestigingen in Maarsbergen (A12), Middelburg (A58), De Lucht (A2) en Lelystad Centrum (Wisselplein). De afhaalpunten hebben ruime openingstijden en parkeren is er gratis. Bij succes breidt V&D het aantal locaties uit.

Kiala
Net als voor click & collect in de winkels werkt V&D voor de afhaalpunten bij La Place samen met Kiala, bevestigt een woordvoerster van de warenhuisketen. Het Belgische bedrijf verzorgt op white label basis de it en de pakketstromen. Overigens kunnen online kopers bij V&D producten ook afhalen bij het netwerk van reguliere Kiala-punten. Daar betalen ze 3,95 euro voor, net als voor bezorging door SelektVracht. Afhalen in de winkels of bij La Place is gratis.

Omnichannel
De afhaaloptie bij La Place is de volgende stap op V&D's weg een 'omnichannel warenhuis' te worden. Er kwamen al geoptimalseerde sites voor smartphones en tablets, een Facebook-kanaal met eigen aaanbiedingen en een mobiele applicatie. Nog dit jaar kunnen gebruikers ook bestellen met de app. V&D bracht internet ook naar de winkel: bezoekers kunnen bij de serviceafdeling van de warenhuizen hun juiste maat of kleur bestellen als die niet voorradig is.

Grootste warenhuis
V&D, sinds twee jaar onderdeel van investeringsmaatschappij Sun Capital Partners, krijgt volgens CEO Mark McKeon wekelijks ruim een half miljoen bezoekers over de digitale vloer. Dit jaar zal het online kanaal voor het eerst meer omzet genereren dan het best lopende fysieke warenhuis van de keten, aldus de topman in een persbericht.

Naar 100 miljoen euro
V&D verdiende vorig jaar 27 miljoen euro met digitale verkoopkanalen,12 miljoen euro meer dan in 2010. De nummer 39 in de Twinkle100 hoopt de webomzet dit jaar te verdubbelen. McKeon zei in november 2009 dat V&D ‘over vijf jaar’ naar een online jaaromzet van 100 miljoen eruo zou kunnen groeien. Als de webinkomsten dit jaar inderdaad verdubbelen (tot minimaal 54 miljoen euro), dan blijft een omzet van 100 miljoen euro in 2014 zeker mogelijk.

E-fulfilment
V&D opende in juni een nieuw distributiecentrum in Nieuwegein, van waaruit de keten behalve het winkelassortiment ook een groot deel van de online voorraad bewaart. V&D nam de e-fulfilment dus deels in eigen hand, maar het sloot ook een nieuw contract met partner Docdata tot 2016.