Linda is een vroege gebruiker van Layar, waarmee pagina’s uit het magazine worden verrijkt. Volgens hoofdredacteur Jildou van der Bijl levert Layar Linda nog geen verdiensten op. ‘Dat komt ook omdat onze adverteerders nauwelijks nog goede mobiele webshops hebben.’
Van der Bijl sprak gisteren op een bijeenkomst van Layar in Amsterdam. De Amsterdamse startup toonde een publiek van bladenmakers welke mogelijkheden er zijn om printpagina’s te verrijken met de augmented reality toepassing. Door afbeeldingen te scannen met hun smartphone kunnen lezers onder andere producten aanschaffen in een mobiele webshop (voorbeeld). Folders van webwinkels worden zo transactioneel en uitgevers kunnen bijvoorbeeld affiliatevergoedingen overhouden aan hun verwijzingen.
Mobiele webshops
Zover is het bij Linda nog niet. Van der Bijl vertelde gisteren dat Linda (circa 1.500 Layar-gebruikers, samen goed voor ca. 11.500 bezoeken) de tool voor een belangrijk deel inzet om het innovatieve karakter van de titel te onderstrepen. ‘Als hoofdredacteur wilde ik de papieren Linda bovendien graag met alle digitale content van de titel (te vinden op Lindamagazine.nl of apps, red.) verbinden. We plaatsen op redactiepagina’s ook wel links naar externe content, waaronder mobiele webshops, maar dat doen we nooit met een commercieel perspectief. Het is niet zo dat we L’Oréal bellen om te vragen of ze tegen betaling gekoppeld willen worden aan mascara waar we over schrijven.’
Kanaalconflict
Toen lezers gewend waren aan Layar in Linda (introductievideo), besloot de titel ook adverteerders de verrijkingsoptie te bieden. ‘Het is een extra service, waar ze best enthousiast over zijn’, weet Van der Bijl. ‘Maar adverteerders weten niet altijd wat ze ermee moeten. Waar moeten lezers uitkomen? Layar biedt natuurlijk een prima manier om producten direct van de pagina’s te verkopen, daar geloof ik in, maar meestal beschikt zo’n merk niet over een goede eigen mobiele webshop. Alternatief is dat ze bijvoorbeeld naar de mobiele shop van de Bijenkorf laten linken, maar dat vinden de andere verkopers van dat merk niet zo leuk’, verklaart ze tegen Twinkle. Een kanaalconflict in een nieuwe vorm dus.
Betalen voor Layar
Layar gaat vanaf volgende maand geld vragen voor zijn diensten. Uitgevers of webwinkeliers die magazines of folders verrijken met links naar producten of andere content, moeten daarvoor 15 euro per pagina gaan betalen. Een bundel van honderd pagina’s gaat duizend euro kosten. Wie niet wil betalen voor de koppeling met Layar, moet advertenties om zijn content dulden.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Linda verdient nog niet aan productverkoop via Layar
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.