De incassokosten die bedrijven aan consumenten mogen rekenen zijn juridisch begrensd. Op vorderingen tot 2.500 euro mogen de incassokosten niet hoger uitkomen dan 15 procent van het vorderingsbedrag. Er geldt een minimum van 40 euro.
De nieuwe 'Wet Incassokosten' (feitelijk een besluit) is gisteren in werking getreden. Webwinkeliers die een vordering van bijvoorbeeld 10 euro hebben uitstaan, mogen daarop voortaan 40 euro aan incassokosten rekenen. De betalingsweigerachtige webshopper krijgt dus een flinke rekening gepresenteerd op een kleine aankoop.
Transparantie
Toch is de regelgeving met name bedoeld om de consument te dienen; in het kader van de transparantie moeten voortaan alle posten in de incassokosten worden meegenomen, inclusief administratiekosten, dossierkosten en eventuele kosten aan informatievoorziening (zoals de KvK of het Kadaster), debiteurenbezoek of een betalingsregeling. Bovendien mogen de kosten nooit hoger uitvallen dan 6.775 euro, het bedrag dat geldt voor een schuld van één miljoen euro of meer:
Aanmaning
Als de betaaltermijn is verstreken moet een crediteur eerst een officiële aanmaning sturen waarin de klant wordt gewezen op zijn schuld. De consument heeft na de aanmaning nog twee weken de tijd om het oorspronkelijke bedrag te betalen, voordat er incassokosten bovenop komen.
Makkelijk geld
Volgens Nadja Jungmann van de Hogeschool Utrecht zal de praktijk uitwijzen dat meer mensen sneller zullen worden geconfronteerd met incassokosten. De lector schulden en incasso verwacht dat crediteuren zullen proberen 'makkelijk geld' te verdienen, zegt ze tegen de NOS; als eisers na de vervaldatum direct een herinnering sturen, kunnen ze twee weken later al (minimaal) vier tientjes extra vragen.
Alleen b2c
De nieuwe incassoregels zijn alleen dwingend in relaties tussen bedrijven en consumenten (b2c). Ze gelden niet voor relaties tussen ondernemingen (b2b); zij hebben zich te houden aan bedragen en termijnen die zijn overeengekomen in de algemene voorwaarden of in losse overeenkomsten.
"Aanmaning
Als de betaaltermijn is verstreken moet een crediteur eerst een officiële aanmaning sturen waarin de klant wordt gewezen op zijn schuld. De consument heeft na de aanmaning nog twee weken de tijd om het oorspronkelijke bedrag te betalen, voordat er incassokosten bovenop komen."
"als eisers na de vervaldatum direct een herinnering sturen, kunnen ze twee weken later al (minimaal) vier tientjes extra vragen."
Eerst moet de herinnering komen, dan de aanmaning, en dan de incassokosten. De meeste incassobureaus gaan niet aan de slag voordat je een herinnering EN aanmaning hebt gestuurd. Daar gaan dus al 4 weken overheen. verder heb je daarvoor ook nog 'normale' betaaltermijn. Over het algemeen zullen er wel 5/6 weken overheen gaan, voordat de aanmaning is verstuurd.
Conclusie: moet je maar netjes op tijd betalen. Niets mis met deze wet voor degene die zich aan de regels houden. Tip: kan je iets niet betalen? Koop het dan niet!
@jos: uit de uitleg van ConsuWijzer blijkt dat de aanmaning gezien kan worden als de herinnering. Van Consuwijzer.nl:
Wanneer mogen incassokosten worden berekend?
Incassokosten mogen pas worden doorberekend nadat:
De aanmaning kan dus zonder verdere/eerdere herinnering worden uitgestuurd als de betaaltermijn verstreken is. Vervolgens heeft de klant nog twee weken de tijd om te betalen.
Het zal zo zijn dat de meeste incassobureaus pas aan de slag gaan als zowel een eerste herinnering ALS een aanmaning is verstuurd, maar wellicht verandert dat met dit besluit. Dat verwacht Nadja Jungmann althans.
Zeker weten dat bedrijven dit misbruiken. Er zijn helaas genoeg dubieuze (energie, telecom, etc) bedrijven met een niet redelijke betalingstermijn van 5 dagen (!!).
Prima, kan gebeuren dat je eens te laat bent en dan extra moet betalen voor de overlast. Maar hoe zit het met de extra kosten die vaak ook nog eens worden berekend, zoals "registratiekosten"?
@Eelco: die kosten mogen niet separaat in rekening worden gebracht. Zoals in het artikel staat: 'In het kader van de transparantie moeten voortaan alle posten in de incassokosten worden meegenomen, inclusief administratiekosten, dossierkosten en eventuele kosten aan informatievoorziening (zoals de KvK of het Kadaster), debiteurenbezoek of een betalingsregeling.'