Rocket Internet, het internetbedrijf achter onder meer Zalando en Groupon, probeert een vuist te maken op de Nederlandse meubelmarkt. Die verkeert in zwaar weer, maar online ligt er nog veel ruimte voor groei. Home24.nl was al te bezoeken, nu kunnen mensen er ook kopen.
Op Home24.nl worden bij de start meer dan tweeduizend producten voor woonkamer, badkamer, keuken, kantoor, slaapkamer en tuin aangeboden. Dat aantal zal volgens de Duitse startup in de komende maanden worden uitgebreid tot ruim tienduizend.
Gratis verzending
Home24.nl bezorgt gratis (via partners DHL en Rhenus Logistics) en haalt producten van boven de 40 euro kosteloos weer op als ze niet bevallen. Net als Home24.de, voortgekomen uit Möbel-profi.de, wordt Home24 aangestuurd vanuit Berlijn. Daar ligt ook de voorraad voor de Nederlandse markt.
Meubelrevolutie
Home24 is marktleider in eigen land. Het bedrijf heeft naar eigen zeggen een ‘ware meubelrevolutie’ ontketend met zijn eerdere expansie naar Frankrijk, Singapore, India en Brazilië. ‘Die markten waren voor de opening van de online woonwinkels van Home24 vergelijkbaar met de huidige situatie in Nederland.’
Markt op slot
Volgens countrymanager Jeroen Naus wordt de Nederlandse meubelmarkt gedomineerd door enkele grote en logge spelers en zit deze behoorlijk op slot. Naus wijst op de Thuiswinkel Markt Monitor, waaruit blijkt dat slechts 15 procent van de Nederlanders meubels koopt op internet. ‘Als je Nederlanders voldoende keuzes en goede garanties geeft, verwachten wij dat ook zij hun interieur online bij elkaar zullen kopen.’
Niet in de file
Naus bestrijdt dat mensen meubels eerst willen zien of voelen voor ze tot een aankoop overgaan: ‘Consumenten zijn juist kritisch over het eindeloze gereis naar woonboulevards. Met je inrichting bezig zijn, nieuwe trends volgen en nieuwe ideeën opdoen is heel erg van deze tijd. Het is vervelend dat je daar in het weekend voor in de file moet staan.'
Goed dat er wat gebeurt op de meubelmarkt, maar het blijft raar dat in die branche niemand wat aan de levertijd doet. Dat de gemiddelde levertijd voor bijvoorbeeld een bank ca. 6-10 weken is, is al absurd. Dus naar aanleiding van dit bericht verwachtte ik dat juist dat beter geregeld zou zijn bij home24.nl. Maar nee, zelfs een kleine hocker of bijzettafel heeft op home24.nl een levertijd van 2 weken. Waarom?? Ze zeggen voorraad te houden, dan kun je toch ook meteen leveren.
@Wietske Smid: volgens marketingmanager Derk van Wingerden zal de voorraad van Home24 op termijn (ook) dichter bij de Nederlandse grens komen te liggen. Daardoor zal de levertijd worden bekort.
Beste Wietske,
Goed en terrecht punt. Home24 is net gelanceerd. Logistiek is een belangrijk speerpunt voor Home24. Op dit moment kunnen we pakketten in maximaal 14 dagen afleveren, maar in de regel zal dit veel sneller zijn. Verzending van grotere spullen, zoals bijvoorbeeld een bank, gaat per meubeltransportbedrijf en duurt 14 tot 20 werkdagen.
Home24 zal zich uiteraard richten op het verkorten van de levertijden. Wij verwachten dat we de levertijden aanzienlijk kunnen verkorten.
Derk van Wingerden
Marketing Manager Home24 Nederland
Beste Wietse,
Gelukkig zijn er al een aantal spelers in nederland die wel al binnen korte levertijden kunnen bezorgen, vaak al binnen 24 uur.
Voor de bijzettafels bijvoorbeeld al genoeg keuze op: http://www.voor-thuis.nl/bijzettafels-c3984.html
@home24. Fijn dat jullie ook komen helpen om mensen te stimuleren meer online spullen voor thuis te bestellen.
Groet,
Jorrit
Furnies heeft een levertijd van 5 werkdagen. Van 1500 naar 15.000 producten binnen enkele weken en wij blijven snel Leveren. Bankstellen 3 weken ipv 6 zoals de traditionele handel.
California nachtkastje spaanplaat 39,90. Levertijd: meer dan 10 weken.
Ja dat schiet op.......
Voor 17.00 uur besteld = vandaag verzonden bij ons, wat betekent dat het volgende werkdag bij klanten geleverd wordt. Snel genoeg toch?
Womedi verzend hetzelfde dag nog. En nog een gratis ook nog.
Gelukkig wordt hier slechts inhoudelijk commentaar geleverd op het artikel en wordt deze plek niet misbruikt voor een vrij treurige vorm van marketing!
Rudy: je noemt het nog marketing? te sjiek voor deze shops, dit is gewoon ranzige reclame spam.
Home24 ziet er goed uit, maar die levertijden zijn te gek voor woorden en alleen houdbaar omdat 'men' het normaal vind als men meubels koopt. Maar dat zal veranderen.
Online: Kwestie van tijd dat ikea hier een weerwoord tegen aan gooit. Alles goedkoper EN uit voorraad. bam!
Wat een treurige spam hierboven in de reacties allemaal... Waarom ken ik Home24 wel, maar heb ik nog nooit van jullie namen gehoord?
Doe eens wat meer aan marketing! Als eens gedacht aan bv affiliate marketing? Hiermee is Zalando in Nederland groot geworden, en grote kans dat Home24 precies hetzelfde trucje gaat uitvoeren, waardoor Rocket Internet er weer met het succes in Nederland vandoor gaat.
@Bram: ik zie het verschil niet zo tussen jouw reactie ('Doe eens wat meer aan marketing, bijv. affiliatemarketing') en die van andere partijen, als het om preken voor eigen parochie gaat.
Ik vind dat webwinkeliers best mogen reageren als ze een noemswaardig andere dienstverlening hebben (bijv. snelle verzending) dan een nieuwe speler uit Duitsland.
Bram, jou opmerking is pas Spammerig. Gelukkig heeft iedereen inclusief de redactie dat zo door. En je site vind ik weer een slap aftreksel van actiecode, dus verzin zelf dan ook wat nieuws?
Niemand kent jou site ook.
@Gino: laten we het wel een beetje gezellig en relevant houden. De reactiemogelijkheid is niet bedoeld als podium voor kinnesinne.
@Derk, waarom zit er zoveel verschil in het assortiment van home24.nl en http://www.fashionforhome.nl/. Beide Rocket Internet toch?
Toch zie ik 20 bijzettafels op fashionforhome en 11 op home24. Op home24 zie ik weer meer kledingkasten dan op fashionforhome.
Goedemorgen Wouter,
Hartelijk bedankt voor je reactie.
De andere ventures van Rocket Internet hebben helemaal niets met Home24 te maken. Het zijn allemaal op zichzelf staande bedrijven. Elk bedrijf is verantwoordelijk voor zijn eigen inkoop- en assortiment beleid. Vandaar de verschillen.
Ik kan me voorstellen dat Fashion4Home uiteindelijk opgaat in Home24 of vice versa, danwel één van beide concepten wordt stopgezet en de volle vuurkracht wordt gericht op de overlevende shop. De concepten zijn vrijwel identiek, concurreren met elkaar, voor een groot deel dezelfde eigenaren, en Rocket Internet staat er niet om bekend dat ze er moeite mee hebben om opeens de stekker te trekken uit een op het oog succesvol concept. We'lle see.
Aan de reacties te zien zijn er naast het nieuwe home24 dus al genoeg bedrijven op internet actief die meubelen snel(ler) kunnen leveren.
Misschien een idee dat een aantal van hen de koppen bij elkaar steekt en een gezamelijke site bouwd waardoor een groot assortiment ontstaat. Volgens mij is dit op schoenengebied ook gebeurd en biedt dit een goede concurrent voor het buitenlandse Rocket4.
Ben erg benieuwd wat de impact gaat hebben voor de hoeveelhied verschillende banners.
Moet je alleen geen adblocker hebben draaien want dan blijft er van de site vrijwel niets meer over, lol
Rocket Internet concentreert zich in zijn 'Möbel-Blitzkrieg' voorlopig op Home24. De investeerder verkoopt zijn aandelen in FashionForHome.
ik heb gezien wat zalando neergezet heeft in ons land, ik ben erg benieuwd naar de ontwikkelingen op de meubelmarkt. punt blijft wel dat zover ik weet zalando nogsteeds verlies gevend is.
Ik vind de site er toch wel erg strak uit zien en we hebben gezien wat ze met Zalando hebben opgebouwd. In Nederland is verkoop van meubels online wel lager dan in andere landen dus vind de keuze voor Nederland toch wel een beetje raar.
zover laat de zalando marketing offensief voorwat betreft deze nieuwe activiteit op zich wachten.
Zal wel weer groot succes worden home24. Ben voornamelijk benieuwd wat het gaat betekenen voor IKEA etcetera die nog niet echt een deugdelijk alternatief ten opzichte van Rocket Internet hebben kunnen optuigen.