Twinkle | Digital Commerce

Webwinkeliers blijven plussen in bestedingsmalaise

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:37

De Nederlandse detailhandel vangt flinke klappen. Afgelopen april lagen de bestedingen 8,7 procent lager dan in dezelfde maand vorig jaar. Verkopers op afstand vormen een positieve uitzondering: zij zagen hun aprilomzet juist met een kleine 6 procent groeien.

Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Over de hele linie kromp het gekochte volume bij Nederlandse detailhandelaren met 10,6 procent. Omdat de prijzen in een jaar tijd met 2,1 procent zijn gestegen, was de omzetafname met 8,7 iets minder groot. Concrete bedragen brengt het CBS niet naar buiten.

De krimp is in jaren niet zo groot geweest, maar het CBS tekent aan dat de omzetontwikkeling sterk is beïnvloed door de kalender; na correctie voor dit ‘minder gunstig koopdagenpatroon’ komt de omzetdaling overall op 4 procent uit, de volumekrimp op 6 procent.

Slechte tijden voor non-foodwinkels
Non-foodwinkels boekten afgelopen april bijna 13 procent minder omzet dan een jaar eerder. Ook na correctie voor het verschil in koopdagen was de omzet behoorlijk lager (ruim 8 procent). De omzetafname is volledig toe te rekenen aan een forse volumekrimp, constateert het CBS. Bijna alle non-foodbranches noteerden een omzetdaling, vooral bovenkledingwinkels, textielsupermarkten en doe-het-zelfwinkels. Alleen winkels in consumentenelektronica behaalden een lichte omzetstijging, wat te maken zou kunnen hebben met de aankoop van televisies in de aanloop naar deze sportzomer.

Webwinkeliers boeren goed
Winkeliers die het gros van hun producten op afstand verkopen, zoals postorderbedrijven en webwinkels, boekten afgelopen april een omzetplus van 5,5 procent. Hun omzet in de eerste vier maanden van dit jaar ligt 8,1 procent hoger dan in januari tot en met april vorig jaar.

Over 2011 realiseerden de verkopers op afstand een plus van 4,7 procent. De Thuiswinkel Markt Monitor, in opdracht van Thuiswinkel.org opgesteld door Blauw Research en GfK Retail & Technology, becijferde de Nederlandse online consumentenbestedingen (inclusief diensten) in 2011 op bijna 9 miljard euro, 9 procent meer dan in 2010.