Twinkle | Digital Commerce

Reclame Code Commissie: ‘Commercial Bol.com misleidend’

2017-11-11
250189
  • 1:25

Bol.com misleidt consumenten door te suggereren dat ze geen verzendkosten hoeven te betalen op orders, terwijl de webwinkel een besteldrempel van 20 euro hanteert. Dat oordeel velt de Reclame Code Commissie (RCC) na een klacht van ECI-dochter Cosmox.

Bol.com kondigde begin deze maand aan orders gratis te gaan bezorgen. Deze en andere verbeterde klantvoorwaarden werden onder meer gecommuniceerd in een tv commercial. Een week na de ‘afschaffing' van de verzendkosten diende Cosmox een klacht in bij de RCC. Bol.com zou de klant misleiden en op een oneerlijke manier concurreren.

Asterisk valt nauwelijks op
Hoewel Bol.com de uitspraak met vertrouwen tegemoet zag, oordeelde de RCC gisteren dat de online retailer duidelijker moet zijn over de verzendkosten. 'De asterisk bij "Gratis Bezorgen" (aan het eind van de commercial, red.) valt nauwelijks op en de mededeling waarnaar deze verwijst is als gevolg van de zeer kleine letters niet (goed) leesbaar'. Dat op de website wel duidelijke informatie staat over de voorwaarden neemt het misleidende karakter niet weg, aldus de RCC in zijn oordeel.

Verkeerde been
‘Het is nu aangetoond dat de Bol.com commercial valse suggesties wekt en dat de consument op het verkeerde been wordt gezet’, reageert commercieel directeur Hubert de Koning van klager ECI Holding. Bol.com kan nog in beroep gaan tegen de uitspraak, die u hieronder vindt (pdf):

Size: 179.3K bytes Modified: 2 juni 2016, 13:50

Tweede keer
Het is de tweede keer in één maand dat de Reclame Code Commissie Bol.com op te vingers tikt. Begin deze maand oordeelde ze dat de webwinkel een praktisch onbeschikbare korting in het vooruitzicht stelde aan e-mailabonnees.