Twinkle | Digital Commerce

Internet ‘essentieel’ voor combinatie Selexyx en De Slegte

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:59

ProCures is bezig met de voorgenomen integratie van Selexyz en De Slegte. Maurits Regenboog, voorzitter van de Raad van Commissarissen, noemt internet essentieel in de ambitie een boekenparadijs te creëren: ‘We willen bricks en clicks met nieuwe concepten beter combineren.’

ProCures, al eigenaar van De Slegte, nam het kwakkelende Selexyz begin april voor 3,5 miljoen euro over. De ambitie is om uit de twee boekhandelsketens een nieuwe retailformule te ontwikkelen, ook online. ‘De afgelopen maanden hebben we vooral orde op zaken gesteld', zegt Regenboog. ‘We zijn ondertussen druk bezig met de uitwerking van onze plannen voor een verdere integratie (waarvan akte, red.).’

Carel Bikkers en Cor Molenaar
Regenboog is medeoprichter van ProCures en voorzitter van de Raad van Comissarissen van DSS Holding BV, waarin Selexyz Boekhandels en De Slegte Boekhandels zijn gebundeld. Zijn ProCures-compagnon Paul Dumas is de CEO van de nieuwe combinatie. In de Raad van Commissarissen van DSS zitten behalve Regenboog ook voormalig Audax-topman Carel Bikkers én retailprofessor Cor Molenaar.

Bricks en clicks
‘Zijn boek “Het einde van winkels?” is een inspiratiebron voor ons geweest in de periode voor de overname’, zegt Regenboog over Cor Molenaar. ‘Hij zal ons helpen om bricks en clicks met nieuwe concepten goed te combineren. Daar is het nodige aan achterstallig onderhoud te verrichten. Technisch zouden we moeten kunnen wat grote online boekverkopers ook kunnen, met als voordeel dat we wel over prachtige fysieke boekwinkels beschikken. De nieuwe formule moet een boekenparadijs zijn, waarin je alles kunt vinden. Ik sluit niet uit dat we in de toekomst ook andere producten en diensten zullen verkopen, maar die moeten dan wel bij de beleving van een boekwinkel passen.’

Pakkend label
Voorlopig blijven de merknamen Selexyz en De Slegte naast elkaar bestaan, zegt Regenboog: ‘We zijn net twee maanden eigenaar en we kunnen niet alles tegelijk. We hebben het plan om een aantal van de in totaal 44 winkels samen te voegen, maar de vraag is nog hoe we die winkels dan zullen noemen. Uiteindelijk willen we naar één pakkend label voor alle activiteiten, voor internet is dat helemaal belangrijk. Het is zeker mogelijk dat we met een geheel nieuwe naam verder gaan, maar we zijn daar nu nog niet uit.’

Twinkle100
ProCures wil de integratie van de winkels van Selexyz en De Slegte, respectievelijk de nummers 28 en 98 in de Twinkle100, voor eind 2013 afgerond hebben.