Een klein jaar na de overname van Actiekrant.nl heeft Imbull de site met lokale aanbiedingen opnieuw gelanceerd. Imbull, bekend van onder meer Actiecode.nl en Kortingscode.nl, wil consumenten en retailers een alternatief bieden voor sites als Groupon.
Volgens Jochem Vroom van Imbull hebben mensen behoefte aan een overzicht van aanbiedingen van winkels in hun woonplaats, die meerdere dagen geldig zijn. Tegen Twinkle zei hij bij de acquisitie: ‘We horen steeds vaker klachten van consumenten over de hoeveelheid mails die ze ontvangen van bijvoorbeeld Groupon, LivingSocial en GroupDeal. Iedere dag opnieuw, met steeds maar één product. Wij willen naar minder push en meer pull, onder meer via mobiele applicaties die we gaan ontwikkelen.’
Imbull laat weten 'op korte termijn' lokale coupons aan te zullen bieden via smartphones. Actiekrant.nl treft op dat speelveld onder andere De Telegraaf Media Group (PocketDeals) en Scoupy als concurrenten.
Location based marketing
Aan de aanbodkant voorziet Actiekrant.nl volgens Vroom en mede-initiatiefnemer Jelle van der Bij in de behoefte aan een laagdrempelig en goedkoop platform voor location based marketing: ‘Een plek waar de bakker en het café om de hoek zelf aan online promotie kunnen doen zonder dat daar veel geld of kennis voor nodig is. Geen onverwachte kosten, geen abonnementen, gewoon gratis acties plaatsen.’
Community opbouwen
Vroom denkt adverteerders aan Actiekrant.nl te kunnen binden door hen in beginsel gratis toegang te verschaffen tot het platform. De plaatsing, die verloopt via een selfservice systeem, kan worden uitgelicht als een bedrijf betaalt. Vroom: ‘De eerste periode zullen we echter vooral gebruiken om de community op te bouwen, waarbij we natuurlijk zullen verwijzen naar onze bestaande sites en vice versa.’
Lastig concept, vraag me af of er echt behoefte aan is. Wordt verder ook niet onderbouwd waarop de aanname is gebaseerd dat er behoefte aan is. Denk dat de behoefte reuze meevalt. Bij online kortingscodes is het "pull" element veel evidenter: klanten worden in het afrekenproces vrijwel altijd geconfronteerd met de mogelijkheid een kortingscode in te vullen, waarna zij op internet gaan speuren naar kortingscodes en bv op Actiecode terecht komen. Offline is dit element natuurlijk compleet afwezig, en bovendien wordt je in een reguliere winkelstraat al doodgegooid met acties overal. Denk dan ook dat dit initiatief een stille dood gaat sterven.
Verder nog wat onjuistheden: Groupon, Groupdeal etc. hebben niet één maar meerdere deals in hun email (waarbij Groupon mijns inziens te veel deals aanbiedt), en over Living Social zullen weinig mensen klagen, want dit bedrijf is niet meer actief in Nederland.
Website zit nog niet helemaal goed in elkaar. Wanneer ik een kortingsbon voor de AKO wil printen krijg ik een kortingsbon van NewYork pizza. Wel een mooie manier van cross selling!