Twinkle | Digital Commerce

Nederlanders kooplustig online

2017-05-27
590383
  • [nieuws]
  • 1:09

Van de Nederlanders tussen de 16 en 75 jaar kocht 69 procent in 2011 een product of dienst online, blijkt uit nieuwe cijfers van Eursostat. De penetratie blijft iets achter bij die in Zweden, Groot-Brittannië (beide 71 procent) en Denemarken (70 procent).

In 2004 deed nog geen kwart (24 procent) van de Nederlanders een aankoop online. Het aantal webkopers in ons land blijft ook de laatste jaren groeien: van 63 procent in 2009, via 67 procent in 2010 tot 69 procent vorig jaar. Volgens Eurostat kocht 18 procent van de Nederlanders nog nooit iets online.

De gemiddelde online kooppenetratie van de 27 EU-lidstaten lag afgelopen jaar op 43 procent, aldus Eurostat. In Roemenië en Bulgarije is nog een wereld te winnen, met een online kooppopulatie van respectievelijk 6 en 7 procent van de bevolking. Een en ander is gevisualiseerd door het CBS. In de afbeelding zijn overigens niet alle lidstaten meegenomen:



In Noorwegen, geen lid van de Europese Unie, is webwinkelen met een penetratie van 73 procent meer ingeburgerd dan in alle EU-landen. Meer data vindt u op de site van Eurostat en in onderstaand pdf-document:


Size: 6.7K bytes Modified: 2 June 2016, 13:49