Twinkle | Digital Commerce

1 miljoen mobiele kopers in Nederland

2017-05-27
400300
  • [nieuws]
  • 1:16

In de tweede helft van 2011 bestelden één miljoen Nederlanders een product of dienst online via een mobiel apparaat, 67 procent meer dan in de tweede helft van 2010. De laatste aankoop werd in 70 procent van de gevallen thuis gedaan.

Dat blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor, in opdracht van Thuiswinkel.org opgesteld door Blauw Research in samenwerking met GfK Retail & Technology. 'De markt voor mobiele bestellingen groeit hard door’, concludeert Frank Sibbel, managing partner van Blauw Research.

Top 5
Op dit moment worden vooral nog kleine bestellingen gedaan op mobiel en tablet. Eén op de vier Nederlandse webshoppers kocht in de tweede helft van 2011 applicaties via een mobiel apparaat. In de top 5 van mobiele aankopen staan verder Dvd’s & blu-rays, Muziek, Boeken, tijdschriften & kranten en Kleding & schoenen. Sibbel: ‘De meeste bestellingen worden vanuit huis gedaan: 70 procent bestelde de laatste mobiele aankoop thuis, 30 procent deed dit onderweg.’

'Always on'
Thuiswinkel.org verwacht dat mobile commerce, waarover geen omzetcijfers worden gecommuniceerd, in 2012 sterk blijft groeien. Applicaties en geoptimaliseerde sites worden voor zowel smartphones als apps steeds talrijker en beter. Consumenten zijn 'always on’, vat de belangenvereniging samen. Dat heeft een positief effect op oriëntaties en transacties via mobiele apparaten.

Prognose: 9,8 miljard euro
Thuiswinkel.org verwacht dat de totale online consumentenbestedingen dit jaar zullen uitkomen op 9,8 miljard euro, tegenover 9 miljard voor het afgelopen jaar.