Winkeliers die het gros van hun producten op afstand verkopen, zoals postorderbedrijven en webwinkels, hebben vorig jaar 4,7 procent meer omzet geboekt dan in 2010. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De groei steekt schril af bij de 14,6 procent van 2010.
Afgelopen december noteerden de verkopers op afstand slechts 0,3 procent meer inkomsten dan in december van 2010, becijferde het CBS (pdf-rapport). De detailhandel boekte die maand overall een omzetplus van 1 procent, net als over heel 2011. Dat is vooral het gevolg van hogere prijzen (plus 2,6 procent), want het verkochte retailvolume nam vorig jaar af (met 1,6 procent):
Meer webwinkeliers
Uit de cijfers van het CBS blijkt dat de grootste groei eruit is voor verkopers op afstand. Daniel Ropers van Bol.com en Patrick Kerssemakers van Fonq.nl zetten vraagtekens bij de bevindingen van het bureau. In een artikel op de site van Het Financieele Dagblad zegt laatstgenoemde: ‘Ik kan me niet bedenken waar dit cijfer vandaan komt. Het is bekend dat kleine webwinkels minder kans hebben om te overleven, maar dat zorgt niet voor minder volume.' Ropers laat optekenen: ‘Mogelijk kiezen consumenten vaker voor de grote betrouwbare namen en minder voor clicks and bricks.' Dat laatste kan Arjen de Koning, oprichter van Paradigit, zich niet voorstellen. Hij denkt dat klanten online steeds meer zoeken naar retailers met fysieke winkels.
7.300 nieuwkomers
Het aantal verkopers op afstand groei nog altijd sterk in ons land. Vorig jaar schreven zich 7.300 nieuwkomers in bij de Kamer van Koophandel (KvK), terwijl 3.700 ondernemers zich uitschreven. De taart wordt dus iets groter, maar hij moet in steeds meer stukken worden verdeeld. Bij de KvK staan nu circa 24.500 detaillisten ‘via postorder en internet’ geregistreerd. Niet opgenomen in die cijfers (noch in die van het CBS overigens) zijn fysieke winkeliers met webwinkel en buitenlandse online retailers die in ons land actief zijn. Ook hun aantal groeit.
Thuiswinkel Markt Monitor
Het CBS communiceert geen concrete omzetcijfers bij de gister gepubliceerde percentages. Volgende maand presenteert belangenvereniging Thuiswinkel.org de Thuiswinkel Markt Monitor, die wordt opgesteld door Blauw Research en GfK Retail Technology. Anders dan in de bovenstaande cijfers van het CBS, brengt deze ook de groei van de online verkoop van diensten in beeld.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
CBS rapporteert: groei verkoop op afstand flink afgezwakt
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.