Twinkle | Digital Commerce

Gratis verzenden: Fors in de lift !

2017-11-11
287150
  • 2:37

De cijfers uit de VS en UK van 2011 zijn net binnen. In het laatste kwartaal van 2011 ging 52 procent van de Amerikaanse online verkopen gepaard met free shipping. Een nieuw record, want in het laatste kwartaal van 2011 was het nog 49 procent.

De ontwikkelingen in de UK zijn ook niet mals: jarenlang bleef het 'free shipping'-percentage stabiel op circa 13 procent. In 2011 is er plotseling een doorbraak naar 19 procent. Stevent online retail onafwendbaar af op 'all inclusive'?

Voor veel webshops geen vraag
De discussie loopt al jaren, je kunt langzamerhand een bibliotheek vullen met beschouwingen over voors en tegens van gratis verzending. Verzendkosten worden in één adem genoemd met 'conversie' en 'ergernis'. Dan is de beslissing gemakkelijk gemaakt: verhoog de conversie, neem de ergernis weg; bereken geen aparte verzendkosten en hanteer all inclusive prijzen.

Grootste webshops rekenen wel verzendkosten
Ik heb even wat huiswerk gedaan en naar de Twinkle100 van retailers gekeken. De 25 grootste webshops hebben in 2010 samen circa 2,2 miljard euro omgezet. Dat is bijna de helft van de retailomzet van de Nederlandse webshops. Van deze webshops zijn er slechts een paar die een duidelijke strategie van gratis bezorging volgen. Coolblue bijvoorbeeld is er op z’n homepage gelijk klip en klaar over.

Zijn Nederlandse webshops anders dan Britse webshops  ?
Het online retail delivery report 2012 (zie ook berichtgeving op deze site) van Snowvalley/Micros is echt de moeite van het lezen waard op dit punt:

  • Van alle onderzochte 253 webshops hanteerde 19 procent free delivery voor de standaard aflevering (voor de UK is dat een levering binnen 2-3 dagen) Ten opzichte van de 13 procent in voorgaande jaren een forse toename.
  • Bij de grootste Briste webshops is dit percentage extreem veel hoger! De UK kent de 'IMRG Hitwise Hot Shops List', met Amazon, Apple en Argos aan de top. Het ‘free-delivery”-percentage voor standaard levering van deze 50 webshops is gegroeid van 27 procent in de periode 2008-2010 tot 33 procent in 2011.
  • Naast de algehele forse toename van gratis verzenden in de UK is er een duidelijke trend waarneembaar van het doorbelasten van lagere verzendkosten naar de consument
  • Circa 39 procent van de webshops brengt geen verzendkosten in rekening boven een bepaald orderbedrag, meestal 50 pond. In voorgaande jaren was dit circa 36 procent.

Waar gaat het heen?
Wie het weet, mag het zeggen! Het lijkt er op dat naarmate online markten meer volwassen worden de all inclusive-strijd steeds heftiger wordt. In Duitsland is het ook een veelbesproken thema. Onderzoek heeft aangetoond dat het wegvallen van verzendkosten een sterk positief effect heeft op kerstaankopen. Ook kent men bijvoorbeeld in Duitsland de actuele site Versandkostenfrei-bestellen.de.

Is het een onomkeerbaar proces om de gunst van de online koper te winnen en vast te houden? Of zien we hier een tussenfase van een nog semi-professionele markt, die zich op termijn ontwikkelt tot een markt met transparantie in productprijs en daarnaast duidelijkheid over de transportkosten? Gezond verstand zegt dat alleen de zon voor niets opgaat. Maar de behoefte aan zo min mogelijk complexiteit is evident: 'Zeg me gelijk wat het kost, dan weet ik waar ik aan toe ben'. Ik schat in dat het nog heel lang een heftig onderwerp blijft.