Twinkle | Digital Commerce

5 tips om bezoekers vandaag te laten kopen

2017-05-27
400388
  • 3:60

Sla een willekeurige huis-aan-huisfolder open en termen als 'op=op', 'aanbieding geldig tot....' en 'enkele stuks beschikbaar' schreeuwen je tegemoet. Deze termen worden in de offline wereld al jaren gebruikt om de klant ervan te overtuigen vandaag in te gaan op een aanbod.

Het zijn voorbeelden van het creëren van urgentie: de consument zodanig overtuigen dat deze nu actie wil ondernemen. Er zijn manieren om dit principe ook in een online omgeving te gebruiken. In dit artikel geven we 5 tips om uw bezoeker te bewegen vandaag nog iets te kopen. Genoeg reden dus dit artikel nu te lezen (voordat uw concurrent dit doet)!

Tekst: Auke Molendijk

Tip 1: hoeveel bespaar ik vandaag?

Hoe duidelijk maakt u het de bezoeker dat u een goed aanbod hebt? Er zijn diverse manieren om dit extra te benadrukken. Een van de nuttigste plekken om dit te doen is de winkelwagen, uw bezoeker heeft dan immers al interesse getoond in het product. Door duidelijk te bevestigen dat u een goede deal biedt, kunt u uw bezoeker extra stimuleren om definitief over te gaan tot aankoop. Bij Wehkamp.nl zien we dit op een aantal plekken terugkomen in de winkelwagen:



Op 3 manieren wordt hier het voordeel gecommuniceerd:

  1. De originele prijs is doorgestreept, waardoor de wordt gewezen op de oorsponkelijke prijs (en het voordeel);
  2. De totale korting wordt apart genoemd;
  3. Onderin staat de mededeling: 'Je hebt nu al 60,- korting verdiend!' Zeg daar maar eens nee tegen...

Er zijn andere mogelijkheden om nog meer urgentie te creëren. De Amerikaanse webshop CompUSA gaat nog een stapje verder door te suggereren dat je morgen misschien niet meer kunt profiteren van het voordeel:



In het rode blok zijn ze duidelijk: vandaag bespaar je 104,99 dollar, maar morgen kan dat heel anders zijn!

Biedt u als webwinkelier vanaf een bepaald bedrag gratis verzending? Maak dit dan ook onderdeel van de korting en communiceer prominent dat de verzending gratis is. Uit onderzoek van Forrester Research blijkt dat verzendkosten een belangrijke drempel vormen om over te gaan tot een bestelling. Dus als er sprake is van gratis verzending, laat dit dan  niet onopgemerkt voorbijgaan aan uw bezoeker.

Tip 2: maak schaarste duidelijk
De online versie van "op=op" is het communiceren van de beschikbaarheid van een product. Wanneer er nog enkele exemplaren beschikbaar zijn, mist de bezoeker de zekerheid dat 't artikel morgen nog verkrijgbaar is. Oftewel, hij moet nu actie ondernemen! Deze techniek is erg zichtbaar in de online hotelmarkt, zie hier een voorbeeld van Booking.com:



Deze techniek is in principe voor ieder voorraadproduct toe te passen. Dus als u een voorraadstatus heeft voor uw online producten, dan is het zeker de moeite waard om te gaan testen met dit soort meldingen. Daarbij kan er extra urgentie gecreëerd worden door ook uitverkochte producten te tonen naast de (nog) beschikbare producten.

Tip 3: hoe lang heb ik nog?
Soms wil een klant iets de volgende dag in huis hebben of ergens laten bezorgen. Zeker voor mensen die vaak dingen op het laatste moment regelen kan het wenselijk zijn om te communiceren tot wannneer ze kunnen bestellen voor bezorging op de volgende dag. Dit kan op verschillende manieren. Zo kiest Fleurop ervoor om deze boodschap op te nemen in de tekst en in het USP-blok:



Maar het kan ook opvallender gecommuniceerd worden. Bij de shops van Coolblue wordt duidelijk aangeven hoeveel uren en minuten de bezoeker nog de tijd heeft om te zorgen dat hij de bestelling een dag later in huis heeft:



Tip 4: zijn er meer kapers op de kust?
Hoewel klanten meestal alleen achter de computer zitten, kan het natuurlijk goed zijn dat meerdere mensen op hetzelfde moment hetzelfde product aan het bekijken zijn. Door uw bezoeker dit duidelijk te maken, kan hij de urgentie voelen om een product te bestellen voordat iemand anders er met de buit vandoor gaat. Zeker in combinatie met tip 2 kan dit het 'Drie Dwaze Dagen-effect' opleveren voor uw potentiële kopers.

Hieronder ziet u voorbeelden van Booking.com (linksboven), Centralpoint.nl (rechtsboven) en Wehkamp.nl (onder):



Tip 5: de lijn tussen succes en falen is dun: eerst A/B testen!
Voordat u heel enthousiast aan de slag gaat met het aanpassen van uw site om meer urgentie te creëren, is een waarschuwing op zijn plaats. Hoewel het inspelen op urgentie een krachtig wapen kan zijn, is de vorm waarin u dit doet een belangrijke factor voor succes. Wellicht is de uitwerking van de techniek niet goed genoeg, waardoor bezoekers het gevoel hebben in een 'marketingtruc' te zijn beland. Succes en falen liggen dicht tegen elkaar aan. Zeker bij tip 1 en tip 4 bestaat het gevaar dat de bezoeker de betrouwbaarheid in twijfel trekt. Daarom is het belangrijk om dit soort zaken eerst te A/B testen en niet eenzijdig door te voeren.

Auke Molendijk is Conversion Rate Optimization Consultant bij Traffic4u. Dit artikel verscheen eerder op het blog van het bureau. Het is geïnspireerd op een reeds verschenen artikel op Getelastic.com.