Tagging is het plaatsen van stukjes code op internetpagina’s die ervoor zorgen dat je het bezoek van de betreffende pagina kunt meten. Maar bij het woord tagging gaan de nekharen van menig online marketeer gelijk overeind staan.
Tekst: Martijn van Vreeden
Tagging voor webanalysepakketten, zoals Google Analytics, of voor conversiecodes en retargetingdoeleinden lijkt vaak de moeite van het plaatsen bijna niet waard. Een marketeer moet de code aanmaken en een -programmeur moet het vervolgens implementeren. Dit kost veel tijd en geld. Daarom wordt door webanalisten steeds vaker gebruikgemaakt van een Tag Management Systeem (TMS).
Een Tag Management Systeem maakt het mogelijk om snel en kostenefficiënt tags op de website te plaatsen, zonder tussenkomst van anderen. Een TMS is eigenlijk precies wat je uit de naam kunt afleiden. Een CMS, maar dan niet om content op een website te zetten, maar om tags te activeren. De manier en locatie waar de tags op de website belanden, kun je binnen het TMS bepalen. Aan de hand van bijvoorbeeld html-elementen, cookie-waarden of delen van de url kun je bepalen welke JavaScript-code moet laden. Met een TMS is het daarom ook veel eenvoudiger om nieuwe tools uit te proberen. Je hebt namelijk niet meer te maken met website releases of de tussenkomst van ict of programmeurs. Alles zit in je eigen TMS-interface.
Hoe werkt het?
Een TMS maakt het mogelijk om slechts één tag op de website te zetten, ter vervanging van alle andere tags die je voor zaken als webanalyse, A/B-testing en conversietracking inzet. Deze tag is op alle pagina’s hetzelfde. De tag verzamelt alle data en verspreidt deze over de tools die je in het TMS hebt geactiveerd.
De tools die je hebt geactiveerd, blijven verder hetzelfde functioneren. Zo worden cookies, zoals ook zonder de tussenkomst van een TMS, gewoon achtergelaten op de computer van de gebruiker.
Voordelen
- Het gebruik van een TMS zorgt voor kosten--be-sparingen. Je hebt ict veel minder vaak nodig voor codewijzigingen.
- Je kunt eenvoudiger switchen van webanalytics-pakket. Het is namelijk eenvoudig om binnen een TMS een ander webanalyticspakket aan te zetten.
- Nu de losse en soms ook overbodige tags weg zijn uit de code van de website, laadt de website sneller.
Nadelen
- Als de tag van het TMS niet laadt, dan zal er geen data binnenkomen in de tools die erin zitten. Hierdoor is het belangrijk dat de aanbieder van het TMS een waterdicht SLA (service level agreement) wil ondertekenen en de betrouwbaarheid van de tool kan garanderen.
- Een bureau kan een TMS aanbieden. Dit is handig, totdat je het bureau wil verlaten. Ze hebben alle tooling in beheer, waardoor het lastig wordt om over te stappen. Je zult de webanalytics-implementatie dan van het begin tot het einde opnieuw moeten doen.
____________________
Webanalisten.nl
Het origineel van dit artikel is geschreven door Martijn van Vreeden (webanalist en conversieoptimalisatiespecialist bij Pon Automotive) voor het conversieoptimalisatieplatform Webanalisten.nl. Het volledige artikel kunt u hier lezen.
____________________
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 10-2011.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Voor- en nadelen van een tag management systeem
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.