Webwinkeliers zetten in de weken voor Sinterklaas 36 procent meer om dan in een gemiddelde week tot 1 november dit jaar. Dat stelt Thuiswinkel.org op basis van een enquête onder zijn leden. De meeromzet per week bedraagt 29 miljoen euro, vergelijkbaar met die van vorig jaar.
De leden van Thuiswinkel.org (exclusief leveranciers van diensten) verwachten van 1 november tot en met 5 december een gezamenlijke webomzet van 110 miljoen euro per week, blijkt uit de enquête die werd uitgevoerd door Blauw Research. In de weken van januari tot en met oktober lag de gemiddelde weekomzet van de webwinkeliers op 81 miljoen euro.*
Meeromzet vorig jaar 39 procent
De groei van de gemiddelde weekomzet met 29 miljoen euro is vergelijkbaar met die van vorig jaar (28,5 miljoen euro), maar toen vertegenwoordigde dat bedrag nog een meeromzet van 39 procent. Sinterklaas liet webwinkeliers vorig jaar dus relatief harder lopen dan in deze periode.
Hardlopers
Thuiswinkel.org stelde op basis van Blauw Research’ enquête een lijstje samen met goed verkopende artikelen. Dat vindt u onderaan deze infographic:
Kerstverkopen
Thuiswinkel.org verwacht dat de gemiddelde weekomzet in de rest van december 25 tot 35 procent hoger uitvalt dan in andere weken. Directeur Wijnand Jongen neemt waar dat veel online retailers bezorgkosten – al dan niet tijdelijk – schrappen en/of de besteltijden verruimen voor bezorging op de volgende dag. Dat zou bijdragen aan de groei van de online bestedingen in dit koopseizoen.
De belangenvereniging houdt vast aan de voorspelling dat de online consumentenbestedingen in Nederland dit jaar met 10 procent zullen groeien, om voor het eerst uit te komen op een bedrag boven de 9 miljard euro.
* Aangetekend moet worden dat de weekomzet in de loop van het jaar zal zijn toegenomen, omdat de populariteit van webwinkels continu blijft groeien; de laatste Thuiswinkel Markt Monitor rapporteerde een groei van 12 procent voor online productverkoop aan consumenten.
Nu de fysieke winkeliers Sinterklaas liever bij het oud vuil willen zetten, krijgen de webwinkeliers de extra omzet ook gemakkelijk binnen.
Natuurlijk is daarbij het assortiment van webshops gemiddeld meer afgestemd op de feestdagen dan het assortiment van de fysieke winkels, waardoor het logisch is dat die omzetpiek wat hoger ligt.
Tja, en met de kerst is het nóg erger, omdat veel 'tradionele Sinterklaasvierders' (en steeds meer mensen hervinden Sinterklaas) elkaar met de kerstdagen boeken, CD's of DVD's schenken, even naast extra uitgaven in de levensmiddelensfeer.
Daarom denk ik dat de omzetontwikkelingen in webshops en in fysieke winkels erg van elkaar kunnen verschillen, zeker in deze periode.