Twinkle | Digital Commerce

Sinterklaas laat webwinkeliers harder lopen

2017-05-27
180101
  • 1:47

Webwinkeliers zetten in de weken voor Sinterklaas 39 procent meer om dan in een gemiddelde week tot 1 november dit jaar. Dat stelt Thuiswinkel.org op basis van een enquête onder zijn leden, die harder moeten lopen dan vorig jaar om Sinterklaas te helpen.

De leden van Thuiswinkel.org verwachten van 1 november tot en met 5 december een gezamenlijke webomzet van 102 miljoen euro per week, blijkt uit de enquête die in opdracht van de branchevereniging werd uitgevoerd door Blauw Research. Dat is 28,5 miljoen meer dan de gemiddelde weekomzet in week 1 tot en met 43 van dit jaar.

140 miljoen euro meeromzet
Aangetekend moet worden dat Thuiswinkel.org de leveranciers van diensten onder zijn ruim elfhonderd leden buiten beschouwing heeft gelaten in de enquête. De totale meeromzet die Sint in het laatje brengt voor de productverkopende leden van de branchevereniging bedraagt ongeveer 140 miljoen euro, is althans de verwachting.

Positiever
De responderende webwinkeliers zijn dit jaar (39 procent extra per week) iets positiever dan vorig jaar (37 procent) over de verwachte meeromzet met Sinterklaas. Door het slechte decemberweer kwam de extra omzet over heel november en december vorig jaar uiteindelijk op 45 procent per week uit, bleek uit het eindonderzoek van Blauw Research. Ook dit jaar volgt er nog zo’n vervolgonderzoek.

Hardlopers
Thuiswinkel.org stelde op basis van Blauw Research’ enquête een lijstje samen met goed verkopende artikelen. Dat vindt u hier:

•              Diverse Toy Story producten
•              Lego
•              Playmobil
•              Digitale camera’s
•              iPods & MP3-spelers
•              BeyBlade
•              Wii, PS3 en Xbox spelcomputers
•              Game: Gran Turismo 5 (PS3)
•              Game: Call of Duty Black Ops (diverse platformen)
•              De nieuwe CD van Marco Borsato (Dromen Durven Delen)

'Zwarte maandag'
Verschillende webwinkeliers brachten berichten naar buiten over de topdrukte van deze week. Patrick Kerssemakers, CEO van Fonq.nl, sprak in Het Financieele Dagblad over ‘zwarte maandag’. Bol.com liet weten dat die dag 3,5 producten per seconde werden verkocht. ‘Omgerekend naar fysieke winkels zou dit betekenen dat de online-winkel ruim 160 kassa’s bemand zou moeten hebben.’