Twinkle | Digital Commerce

De perfecte checkout: Blijven zoeken !

2017-05-26
694388
  • 2:22

Sint en kerst, cadeautjes uitzoeken, offline of online: meestal is het best leuk. Ellendig is dat je daarna toch even langs de kassa moet.

Offline is ergernis nr. 1 dan de wachtrij. En als je dan aan de beurt bent, hoe vriendelijk ook gebracht, klinkt het: 'Klantenkaart?' , 'Disneypunten?',  'Zegeltjes?'  Gelukkig horen we online nooit meer 'Drie in de rij, kassa erbij'. Product uitzoeken, betalen en klaar zou je zeggen. Helaas is het zo eenvoudig niet, dat hebben we inmiddels allemaal wel ontdekt. Maar hoe moet het online dan wel? Hoe richt je de perfecte checkout in?

De perfecte checkout: waar vind je die, hoe maak je die?
Nog even terug naar de offline wereld: Vooral de food retailers zijn constant op zoek naar de perfecte checkout. De introductie van de barcode was een reuzensprong, super voor de supermarkt en super voor de consument. Maar de beoogde opvolger van de barcode, de RFID-chip, daar gaat het toch fors problematischer mee. Zou overigens wel top zijn: ieder product een RFID-chip, winkelwagentje door een scanner, alle chips in 1 seconde gelezen, totaalbedrag bekend, betalen maar en klaar!

In de online wereld staan we op het gebied van winkelinrichting en kassa/checkout nog aan het begin. Natuurlijk, er is in de afgelopen tien jaar al heel veel kennis verzameld, maar toch: hoe meer volwassen online retail zal worden, hoe meer we te weten zullen komen hoe de perfecte online winkel er uit moet zien en, als het winkelmandje dan vol is, hoe we dan zo gemakkelijk langs de kassa kunnen komen.

Een succes-checkout-verhaal van Asos
Econsultancy.com kwam een maand geleden met een analyse van de nieuwste checkout van Asos. Asos is op heel veel gebieden superambitieus, maar zeker ook op het gebied van zijn website. De Britse pure player is door de Amerikaanse consultancy L2 uitgeroepen tot de Europese website met het hoogste digitale IQ. Het gaat daarbij om de webshop, de communicatie met klanten, de inrichting van de klantenservice, et cetera. En natuurlijk ligt dan de checkout ook voortdurend onder het vergrootglas: hoe kunnen we onze klanten meer vertrouwen geven, hoe kunnen we het checkout-proces zo gemakkelijk mogelijk maken, hoe bereiken we een zo hoog mogelijke conversie ? 

Dus een diepgaande checkout-analyse is dan het lezen meer dan waard. Paul Rouke heeft op Econsultancy.com de nieuwe checkout van ASOS zeer uitgebreid geanalyseerd. Als je er via een nieuwe checkout in slaagt om nieuwe klanten voor 50 procent beter vast te houden, dan mag dat ook wel.

Klik hier om de analyse in detail te lezen (Nederlandse samenvatting hier).

Ei van Columbus?
Ach, het is natuurlijk maar één analyse uit zovelen. Toch wat mij betreft: hoe meer van dit soort voorbeelden, waar we ons aan kunnen spiegelen, hoe beter. Heeft u mooie staaltjes van checkout-perfectie? Laat het weten! We hebben allemaal belang bij het eindresultaat: steeds vaker fluitend langs de online kassa.

Even lachen
Heeft u het Youtube-filmpje over online checkout in de offline omgeving al gezien? Mag u niet missen! Een echte energyzer.